Page 260 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 260
Neformalno učenje? Kaj je to?
Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji,
leto 2011
Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji iz leta
2011 je še en dokument, ki je tako ocenjeval stanje kot na podlagi tega
predvideval ustrezne ukrepe v prihodnosti. V delu o poklicnem in stro-
kovnem izobraževanju kot temeljnima načeloma sistema strokovnega in
poklicnega izobraževanja navaja načelo socialnega partnerstva, načelo
vseživljenjskega učenja v poklicnem in strokovnem izobraževanju ter na-
čelo različnih poti do istega cilja. (Bela …, 2011: 248–250) Za področje
priznavanja neformalno pridobljenega znanja so pomembna vsa tri te-
meljna načela, bolj kot prvo pa zadnji dve. Tudi v Beli knjigi pri drugem
temeljnem načelu zapišejo:
»V poklicnem in strokovnem izobraževanju predstavlja načelo vseživljenj-
skega učenja imperativ, da gradimo sistem poklicnega in strokovnega izo-
braževanja, ki zagotavlja enotnost sistema mladine in odraslih. To pa ne sme
pomeniti, da se izobraževalni programi le prilagajajo odraslim, tako da se iz
njih izpustijo nekateri elementi, ampak da se v vsem sistemu zagotovijo indi-
vidualne izobraževalne poti, da se uveljavi večja izbirnost in da se v celotnem
sistemu uveljavi priznavanje predhodno pridobljenega znanja – tudi nefor-
malnega. Kreditni sistem je eno od orodij, ki lahko prispeva k uresničevanju
tega načela.« (Bela …, 2011: 249–250)
Pri tretjem temeljnem načelu pa beremo, da se »število poklicev, ki
niso več regulirani, povečuje« (ibid.: 250); to pa pomeni, da se odpira po-
dročje, kjer pride v poštev priznavanje neformalnega znanja. Predvideti
bi bilo potrebno tudi različne izobraževalne poti, po katerih se dosežejo
poklicne kompetence, potrebne za uspešno opravljanje dela (ibid.), to pa
zopet odpira možnosti za vpeljevanje novih (poleg obstoječih), načinov
priznavanja, ki bi lahko zajeli širok spekter neformalnega znanja, ki v
praksi obstaja. Med predlaganimi rešitvami za sistem poklicnega in stro-
kovnega izobraževanja pa Bela knjiga ne omenja več priznavanja nefor-
malno pridobljenega znanja (razen v delu, da mora srednje poklicno iz-
obraževanje omogočiti vključevanje v srednje strokovno izobraževanje s
priznavanjem doseženih rezultatov, ibid.: 252), kar ni skladno s temeljni-
mi načeli. Po temeljnih načelih sodeč bi pričakovali v Beli knjigi (v delu
o poklicnem in strokovnem izobraževanju) večji poudarek na priznava-
nju neformalno pridobljenega znanja.
Več kot v delu o poklicnem in strokovnem izobraževanju prebere-
mo v Beli knjigi o priznavanju neformalno pridobljenega znanja v delu
o izobraževanju odraslih, kjer je poudarjen tudi pomen enakopravnosti
in sistemske povezanosti formalnega in neformalnega izobraževanja ter
Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji,
leto 2011
Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji iz leta
2011 je še en dokument, ki je tako ocenjeval stanje kot na podlagi tega
predvideval ustrezne ukrepe v prihodnosti. V delu o poklicnem in stro-
kovnem izobraževanju kot temeljnima načeloma sistema strokovnega in
poklicnega izobraževanja navaja načelo socialnega partnerstva, načelo
vseživljenjskega učenja v poklicnem in strokovnem izobraževanju ter na-
čelo različnih poti do istega cilja. (Bela …, 2011: 248–250) Za področje
priznavanja neformalno pridobljenega znanja so pomembna vsa tri te-
meljna načela, bolj kot prvo pa zadnji dve. Tudi v Beli knjigi pri drugem
temeljnem načelu zapišejo:
»V poklicnem in strokovnem izobraževanju predstavlja načelo vseživljenj-
skega učenja imperativ, da gradimo sistem poklicnega in strokovnega izo-
braževanja, ki zagotavlja enotnost sistema mladine in odraslih. To pa ne sme
pomeniti, da se izobraževalni programi le prilagajajo odraslim, tako da se iz
njih izpustijo nekateri elementi, ampak da se v vsem sistemu zagotovijo indi-
vidualne izobraževalne poti, da se uveljavi večja izbirnost in da se v celotnem
sistemu uveljavi priznavanje predhodno pridobljenega znanja – tudi nefor-
malnega. Kreditni sistem je eno od orodij, ki lahko prispeva k uresničevanju
tega načela.« (Bela …, 2011: 249–250)
Pri tretjem temeljnem načelu pa beremo, da se »število poklicev, ki
niso več regulirani, povečuje« (ibid.: 250); to pa pomeni, da se odpira po-
dročje, kjer pride v poštev priznavanje neformalnega znanja. Predvideti
bi bilo potrebno tudi različne izobraževalne poti, po katerih se dosežejo
poklicne kompetence, potrebne za uspešno opravljanje dela (ibid.), to pa
zopet odpira možnosti za vpeljevanje novih (poleg obstoječih), načinov
priznavanja, ki bi lahko zajeli širok spekter neformalnega znanja, ki v
praksi obstaja. Med predlaganimi rešitvami za sistem poklicnega in stro-
kovnega izobraževanja pa Bela knjiga ne omenja več priznavanja nefor-
malno pridobljenega znanja (razen v delu, da mora srednje poklicno iz-
obraževanje omogočiti vključevanje v srednje strokovno izobraževanje s
priznavanjem doseženih rezultatov, ibid.: 252), kar ni skladno s temeljni-
mi načeli. Po temeljnih načelih sodeč bi pričakovali v Beli knjigi (v delu
o poklicnem in strokovnem izobraževanju) večji poudarek na priznava-
nju neformalno pridobljenega znanja.
Več kot v delu o poklicnem in strokovnem izobraževanju prebere-
mo v Beli knjigi o priznavanju neformalno pridobljenega znanja v delu
o izobraževanju odraslih, kjer je poudarjen tudi pomen enakopravnosti
in sistemske povezanosti formalnega in neformalnega izobraževanja ter