Page 236 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 236
Neformalno učenje? Kaj je to?

»Študija OECD za Slovenijo o Priznavanju neformalnega in priložnostne-
ga učenja (CPI, december 2007) in študija Spremljava izvajanja postopkov prido-
bivanja NPK v certifikatnem sistemu (Drofenik, K., 2008) sta identificirali na-
slednje ključne probleme:
1. Sistem priznavanja neformalno pridobljenega znanja je še vedno v svo-
ji zgodnji fazi razvoja. Temelji na posameznikih, ki so mu zavezani, istoča-
sno pa ni znakov, da ti posamezniki in institucije delujejo kot del koheren-
tnega razvojnega procesa. Kot glavne ovire pri afirmaciji ne-šolskega kva-
lifikacijskega sistema so bile identificirane premajhna vidnost in podcenje-
nost; šibka integracija s formalnim izobraževanjem, slaba povezanost s siste-
mom plač, šibka vključenost socialnih partnerjev; strah pred razvrednote-
njem formalnega izobraževanja.
2. Ni ustreznih strokovnih podlag niti podpornih mehanizmov niti priprav­
ljenosti socialnih partnerjev za zagotavljanje prenosljivosti kvalifikacij, pri-
dobljenih v postopkih preverjanja in potrjevanja.
3. Priznavanje se bolj uveljavlja v izobraževanju odraslih pri programih, ki ne
dajejo stopnje formalne izobrazbe (jezikovno izobraževanje, računalniško
izobraževanje, mojstrski in delovodski izpiti v zborničnem sistemu), v siste-
mu pridobivanja formalne izobrazbe pa, kljub zakonskim podlagam v posa-
meznih sektorjih, v praksi tudi v izobraževanju odraslih le počasi prihaja do
razvoja orodij in vzpostavljanja procesov, ki bi to omogočali.
4. Niti med samimi institucijami, ki sodelujejo v procesu, ni definiranih na-
činov izmenjave informacij in prenosa znanja. Na razpolago je zelo malo po-
datkov, ki bi lahko zagotovili vpogled v izvajanje procesa in učinke, pri če-
mer ni jasno opredeljeno, kdo naj bi bil zadolžen za zbiranje takšnih podat-
kov in za zagotavljanje informacij.
5. Ni nacionalnega dialoga, ki bi lahko razrešil vprašanje umestitve procesov
vrednotenja in priznavanja v odnosu do formalnega izobraževanja. Nedore-
čen odnos ključnih akterjev do tega vprašanja tudi ne pripomore k širši in in-
tenzivnejši promociji implementacije. Še več, nedorečeno je tudi vprašanje
strokovne podpore in koordinacije razvoja.
6. Mimo samega formalnega izobraževalnega sistema posamezni šolski cen-
tri na lokalni ravni iščejo in razvijajo svoje lastne poti za povezovanje for-
malnega in neformalnega učenja ter kvalifikacij glede na potrebe lokalne-
ga okolja.
7. Člani ocenjevalnih komisij dajejo prednost javno veljavnim dokazilom o
izobrazbi, medtem ko druga dokazila, s katerimi se dokazuje neformalno
in naključno učenje ter poklicne izkušnje, v njihovih očeh še niso pridobila
zaupanja. Kljub dokazilom se marsikdaj izvaja tudi neposredno preverjanje,
kar dokazuje, da je potreben čas in zagotavljanje visoke ravni kakovosti, da
   231   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241