Page 202 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 202
Neformalno učenje? Kaj je to?

Dve možnosti izvedbe priznavanja rezultatov
neformalnega in priložnostnega učenja

V postopku priznavanja neformalno pridobljenega znanja se z vre-
dnotenjem rezultatov učenja ugotavlja primerljivost kandidatovega ne-
formalno pridobljenega znanja, spretnosti in kompetenc z vnaprej dolo-
čenimi standardi. V Sloveniji imamo, gledano z zornega kota sistemskih
možnosti za izvajanje priznavanja, dve vrsti javno veljavnih standardov,
ki so podlaga za izvedbo priznavanja: poklicne, ki sledijo logiki zaposlo-
vanja (kaj in kako mora nekdo znati narediti), in izobraževalne, ki teme-
ljijo na logiki izobraževalnega sistema (kaj se mora posameznik naučiti,
kako se bo naučil in kako bo vsebina in kakovost učenja ovrednotena).

Pri priznavanju poklicnih in strokovnih znanj ima poklicni stan-
dard povezovalno vlogo med formalnim in neformalnim sistemom.
Uporaba istega standarda v enem in drugem sistemu priznavanja zagota-
vlja doslednost in primerljivost učnih izidov, pridobljenih v dveh različ-
nih pristopih vrednotenja in priznavanja znanja.

Za potrebe trga dela imamo že omenjeni formaliziran sistem nacio-
nalnih poklicnih kvalifikacij, kjer so standardi, s katerimi se pridobljena
znanja in izkušnje primerjajo, določeni na nacionalni ravni v obliki po-
klicnih standardov ter katalogov standardov strokovnih znanj in spre-
tnosti. Postopki priznavanja neformalno pridobljenih znanj, ki se izva-
jajo v podjetjih, pa so odvisni od organizacije, ki jih izvaja, in od name-
na priznavanja.

Dejstvu, da se posamezniki učimo na različne načine, se je prilago-
dil tudi formalni sistem izobraževanja v Sloveniji, ki posamezniku omo-
goča priznavanje znanja, spretnosti in kompetenc, pridobljenih z drugi-
mi učnimi oblikami. Na sistemski ravni se je ob vpisu v programe sre-
dnjega poklicnega in strokovnega ter višjega strokovnega izobraževanja
uvedla možnost priznavanja predhodno formalno in neformalno prido-
bljenega znanja. Priznavanje neformalnega znanja temelji na njegovi pri-
merjavi s standardi posameznih programskih enot izobraževalnega pro-
grama.

Postopek ugotavljanja, preverjanja, potrjevanja in priznavanja nefor-
malno pridobljenega znanja in spretnosti je enak za vse kandidate, ne
glede na namen priznavanja. Izpeljati ga je potrebno po predvidenih ko-
rakih (informiranje, svetovanje, dokumentiranje, vrednotenje in prizna-
vanje) na pregleden in kakovosten način, da se zagotovi primerljivost po-
stopkov in da se spodbuja zaupanje v rezultate postopka. Informiranje
o sistemu in postopkih priznavanja neformalnega znanja je ključno pri
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207