Page 144 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 144
Neformalno učenje? Kaj je to?
- nastanek mentalitetne meje med mediteranskimi in notranjimi po-
krajinami, k čemur je gotovo svoj delež prispevala dokončna elimi-
nacija Beneške republike kot suverene politične entitete, vendar to
ne spremeni narave in ciljev regionalne politike. Skupina dežel (del
Tirolske, Sedmograško, Koroška, Kranjska) je v drugi polovici 19.
stoletja postala območje ekonomske, kulturne, politične in urbane
stagnacije v cesarstvu, približno polovica tega območja pa objekt za-
krinkanih ali komajda nakazanih ozemeljskih pretenzij Slovencev
(bolj narodnobudnih kulturnikov kakor politikov, ki so jih kultur-
niki v glavnem nadomeščali vse 19. stoletje);
- nastanek še ene mentalitetne in malone civilizacijske meje med »no-
tranjimi« (staroavstrijskimi) območji stagnacije in območji vsaj eko-
nomskega izjemnega razvoja in deloma tudi politično ideološkega in
kulturnega vzpona (predvsem tržaška, graška, dunajska, praška re-
gija), ki ni vodil v mehčanje hierarhij, odpiranje in demokratizacijo
ne na ravni mentalitet in imaginarijev in ne na ravni družbene in ad-
ministrativne organizacije;
- potlačitev in nadomestitev razsvetljenskega (državljanskega) dispozi-
tiva, natančneje projekta družbe (izobraževanje ljudstva s pomoč­
jo državnega in deželnega sistema izobraževalnih enot, izboljševan­
je ekonomije, uvajanje vertikalne promocije za progresivno vse več­
ji del prebivalstva, jezikovna in verska svoboda in enakopravnost),
ki so ga razvijali in udejanjali razsvetljenci (Kumerdej, Linhart,
Edling, Kuralt, Zois etc.; o tem gl. Kramberger, 2007; Rotar, 2007b)
z rodovno nacionalističnim (formiranje Slovencev kot kmečkega na-
roda/ljudstva; kulturno-jezikovni razkroj večjezičnih dežel in nasta-
nek sovraž­nosti med jezikovno-nacionalnimi skupinami); in spre-
memba vsebine političnih pojmov (ljudstvo, svoboda, individual-
nost, podložn­ ištvo, državljanstvo ipd.) iz razsvetljenskega in eman-
cipatoričnega projekta v konstelacijo podrejenosti, represije in nad-
zora, ki jo je izvedla skupina piscev in konjunkturnih manipulantov,
ki jih zaradi intelektualne mediokritetnosti (temeljev antiintelektu-
alizma) in lokalnosti lahko označimo le za mračnjake (Jarnik, Ma-
jar, Koseski, Bleiweis, Kopitar, Cigler etc.);
- sprememba koncepcije kulture, funkcionalnosti in namembnosti iz-
obrazbe iz usmerjanja in razvijanja ljudskih aspiracij v razsvetljen-
stvu26 v totalen model družbenega življenja, kar se zgodi s predmarč-
nim prolongiranjem provincializma z vsemi značilnostmi oz. s po­

26 Za pedagoške metode razsvetljenstva gl. Kramberger, 2007: 86–105, 116–126 in 149–154.
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149