Page 140 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 140
Neformalno učenje? Kaj je to?
(1996: 334–336) meni, da je takšna odločitev izhajala iz nemške nomina-
listične podlage, ki je (bila) nekompatibilna s sociokulturno perspektivo,
močno prav v preseganju zgolj denotativnih diskurzivnih formacij, da bi
se dokopala do kompleksnejših zastavkov in razmerij med družbenimi
in simbolnimi strukturami. Seveda pa dodaja, da so v času afere Dreyf­ us
in nekoliko kasneje v nemškem prostoru obstajale iniciative (zlasti med
socialno demokracijo okoli Kautskyja), podobne intelektualnim, ki so
imele teoretski namen oblikovati mobilizatorično skupino kot družbe­
no silo (npr. angažma bralskega občinstva okoli cenzure satirične revi-
je Simplicissimus, ki reviji, ki ji grozi ukinitev, močno dvigne naklado).21
Popolnoma nasprotno španski izkušnji pa je angažiranje nemških znan-
stvenikov v javni sferi; afera Arons (1899–1900) je lepa ilustracija nem-
ške arogance in netaktnosti oblasti v razmerju do mladega nadarjenega
fizika, ki se je hotel habilitirati kot zasebni docent (Privatdozent), pa mu
je oblast (visoki funkcionarji), ko je z velikim zgražanjem opazila, da se
je Leo Arons javno postavil na stran socialne demokracije, preprečila iz-
volitev (Charle, 1996: 338–339).
Odsotnost intelektualnega središča v italijanskem prostoru in raz-
meroma šibek sloj opismenjene populacije (nepismenih naj bi bilo leta
1900 še okoli 56,3 %, Charle, 1996: 346) razkriva še hujše slabosti, kakor
veljajo za Španijo ali Rusijo v tistem času. Tako se zgodi, da je središ­če
življenja italijanskih »intelektualcev« na koncu 19. in v prvih desetlet­
jih 20. stoletja zunaj italianofone dežele, in sicer v Parizu. Tja se je zate-
kla večina italijanske avantgarde (Marinetti je futuristični manifest fe-
bruarja 1909 objavil na naslovnici Figara), Prav zaradi te dolge kontinu-
itete, pravi Charle (ibid.), imajo italijanski pisatelji še danes privilegiran
položaj. Za razliko od izobčencev iz srednjeevropskih dežel, a duhovno
v bližini romanskih, se italijanski profesorji svobodneje udeležujejo poli-
tičnih debat; dober primer za italijanske univerzitetnike in raziskovalce
značilne akumulacije političnih funkcij je eden najbolj odmevnih itali-
janskih intelektualcev s konca 19. stoletja Giosuè Carducci (1835–1907).
V Italiji obstaja še ena značilnost, in sicer na eni strani povezava univer-
zitetnikov z radikalno levico (primer Enrica Ferrija, Cesareja Lombro-
sa, Artura Labriole, Vilfreda Pareta idr.), kar je povsem nepredstavljivo v
Nemčiji in Avstriji, vendar pa povsem mogoče v Franciji, na drugi stra-
ni pa zveza organskih intelektualcev, kakor bi jim rekel Gramsci, s kato-
liško cerkvijo (Charle, 1996: 346–351).

21 In dodaja, da je odsotnost močne in vplivne anarhistične sile v (moralno togi in državno intervencio­
nistični) Nemčiji prispevala k temu, da je bil politični boj med različnimi strankami intelektualno in
verbalno manj izbrušen, manj radikalen in predvsem krajši.
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145