Page 117 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 117
informalno pridobivanje znanja 117

spoznavnih orodij na področju psihizmov, zlasti psihoanalizo, praktič-
no spremenil v vejo kulturne antropologije. Kakorkoli že, ideja, ki je sub-
vertirala psihološko zaprtost v deskriptivnost in normativnost, je prišla
iz socialne/kulturne antropologije v obliki »cross-cultural« kategorij, ki
so zahtevale primerjave z drugimi kulturnimi okolji, s časom pa tudi z
zgodovinskimi kulturnimi situacijami.

Zlasti v Združenih državah je nastala mreža institucij, ki so opori-
šča posameznih disciplin in strok, ki kot nekakšne nadomestne znano-
sti, katerih namen je omogočiti izogibanje dejanskim problematikam,
ustvarjajo parcialne konceptualizacije in začasne rešitve problematik, ki
pa jih njihove institucije perenizirajo in še več – ponujajo jih svetu kot
imperativne modele, podprte z veliko denarja in ekskluzivizmom. O teh
institucijah tukaj ne bom govoril, njihovih seznamov pa ni težko sesta-
viti na podlagi privilegiranih in »eksportnih« statusov v anglosaškem
družboslovnem svetu.5

Tema kulturna transmisija, kamor sodijo vzgojne in izobraževalne
problematike, je že od vsega začetka antropološka tema6, fokusirana pa
je na mehanizme kompleksne (ne le ekonomske) družbene reprodukci-
je in ekspanzije (prek modelov politične organizacije, prek kognitivnih
modelov, prek kulturnih vzorcev ipd.), ki je največkrat posledica kolo-
nialne diseminacije oblasti ene države, zavojevanja, njene ekonomske in
vojaške hegemonije, kar vse je s časom postalo predmet antropoloških
raziskav, ki že dolgo ne igrajo več vloge legitimacijskih diskurzov obla-
sti, razen kajpada v skrajno zakotnih okoljih, kjer ne veljajo univerzal-
na spoznanja oz. kjer so družbene in humanistične znanosti dopuščene,
kolikor niso znanosti, ampak modalitete apologetskega diskurza obla-
sti. Antropologi od F. Boasa do A.Van Gennepa, Lévi-Straussa in njunih
strukturalističnih in poststrukturalističnih naslednikov, ki so izhajali iz
sociokulturne organizacije velikih in majhnih, neindustrijskih in indu-

5 Naštel jih bom le nekaj po Dasenovem članku, h kateremu sem se v pričujočem članku že nekajkrat
zatekel (Dasen, 2002). Okrog posameznih raziskovalnih usmeritev so se izoblikovala raziskovalna
združenja in publikacijske mreže, denimo International Association for Cross-Cultural Psychology, Socie-
ty for Cross-Cultural Research in frankofona Association pour la Recherche Interculturelle. V okviru Ameri-
can Anthropological Association obstajata dve sekciji oz. društvi, ki se deloma ukvarjata s problematiko
informalnega in drugega izobraževanja, in sicer: Society for Psychological Anthropology, ki izdaja revi-
jo Ethos, in Council on Anthropology and Education, ki izdaja revijo Anthropology & Education Quarterly.
Toda v slehernem združenju so raziskovalci, ki se ukvarjajo s človeškim razvojem in informalnim iz-
obraževanjem, v manjšini, čeprav se število počasi povečuje vsaj v nekaterih asociacijah, denimo v So-
ciety for the Study of Behavioral Development (Dasen & Jahoda, 1986; Dasen & Mishra, in press).

6 Okrog začetka prejšnjega stoletja sta E. Durkheim in M. Mauss temo načela brez impulza psihoa-
nalize ali behaviorizma, saj epistemične implikacije prve še niso bile znane zunaj ozkih psihiatričnih
krogov, drugega pa še ni bilo.
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122