Page 109 - Polona Kelava, Neformalno učenje? Kaj je to? Dissertationes 24, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 109
informalno pridobivanje znanja 109
cid. Genocid fizično odpravi nosilce druge kulture, jezika, religije, ide-
ologije in ne vodi v problematiko akulturacije pri akulturirani skupini,
ker je po izvršeni operaciji ni več, ampak v problematiko konstitucije ge-
nocidnih skupin, ki pa obsega tudi problematiko informalnega pridobi-
vanja znanj. Denimo, genocidna skupina sama sebe ne vidi kot tolpo mo-
rilcev, ampak kot izbrance, ki so za neko večjo skupnost izvršili sicer pre-
povedana, a odrešilna in bogu ali narodu všečna dejanja. Od tega, ali re-
ferenčna skupina to podobo sprejme ali jo zavrne, je odvisna njena pri-
hodnja konstitucija. Akulturacijski procesi (gre za modifikacijo kulture
referenčne skupine ali za njeno obrambo), ki vodijo v eno ali drugo smer,
v veliki meri potekajo kot informalno izobraževanje prek govoric in ob-
čega mnenja.

Etnocid ni preprosto zgolj nedokončan genocid, ni namreč mogoče
reči ne, da je genocid »dokončna rešitev« za vse v njem udeležene, ne, da
med njim in etnocidom ni ireduktibilne razlike: če je etnocid že hudo-
delstvo, je drugačne vrste in kategorije kakor genocid. Etnocid je namreč
sistematično uničevanje kulture neke določene etnične ali podobne sku-
pine (najbrž bi bilo treba pojmovanje razširiti še na subkulture in manj-
šinske kulture, na primer na intelektualce, ki so pogosto objekt etnoci-
du podobnih, če že ne enakih prizadevanj v »civiliziranem« in manj ci-
viliziranem svetu, ne glede na etnične atribute). Termin je potemtakem
potreben preimenovanja in konceptne dopolnitve. Dokler pa tega ni, ga
bomo pač uporabljali z vsemi pridržki, a vedoč, da je mogoče opredeli-
tve in temeljne opise aplicirati na vso serijo podobnih fenomenov. Naj-
pomembnejša lastnost je ta, da se socialno dominantna (ki je le izjemo-
ma tudi največja) skupina odpove akulturaciji št. 2, denimo zato, ker za-
njo nima potrebnega potenciala oz. kulturnega kapitala (a to je le eden
izmed možnih razlogov), kot pogoj za svojo dominacijo pa razume po-
polno podreditev družbenega korpusa. Zato napade designirano skupi-
no s stigmatiziranjem in prek zunanjih emblemov ali značilnosti, ki jih
lahko povzamemo z izrazom »življenjski način«, vendar se ne zadovolji
zgolj s tem, odpraviti hoče vso mentalno in etično konstitucijo designira-
ne skupine. Etnocid je potemtakem namerno sprožena in programirana
dekulturacija, ki nima temeljnih lastnosti akulturacije št. 2; ta namreč
zahteva izsiljeno ali prostovoljno privolitev akulturirancev, hkrati pa je
proces, v katerem se vsaka na svoj način spreminjajo vse udeležene strani,
etnocid oz. napadi na druge družbene skupine, pa se dogajajo zato, da bi
dominantna skupina homogenizirala populacijo skupine, v kateri je do-
minantna, sama pa se ne bi morala spremeniti, zlasti pa, da ne bi morala
deliti družbene moči na območju, kjer gospoduje.
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114