Page 94 - Vesna Pobežin (ur.), Drugo pedagoškega diskurza, Dissertationes 23, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 94
Drugo pedagoškega diskurza
dnje mesto v neoliberalni epistemologiji zasedejo teorije človeškega ka-
pitala, področje izobraževanja.

Izobraževanje kot kapitalska naložba (Drucker)

Peter Drucker je drugače bolj znan po svojem prispevku k mene-
džerski vedi, a v delu The Landmarks of Tomorrow, ki je prvič izšlo leta
1959, je poleg izuma termina »znanjski delavec« (knowledge worker) po-
dal tudi pomembne nastavke za kasnejšo teorijo človeškega kapitala, ki
so jo, čeprav večinoma brez eksplicitnega sklicevanja na Druckerja, raz-
vijali Becker, Friedman, Machlup in drugi. Druckerjeva teorija znanj-
skega dela, družbe znanja in človeškega kapitala je pomembna zato, ker
temelji na nenavadni reinterpretaciji ekonomske zgodovine Zahoda in
zaradi središčne vloge, ki jo v tej teoriji (kot v kasnejših t. i. novih teori-
jah rasti) zaseda problem produktivnosti.

Druckerjeva ekonomska zgodovina Zahoda je reinterpretacija kla-
sičnih teorij konsekutivnega menjavanja različnih načinov produkci-
je vse do kapitalizma glede na družbeno distribucijo izobrazbe oziroma
izobraženosti. Klasično shemo lovstvo in nabiralništvo –> antično su-
žnjelastništvo –> fevdalizem –> kapitalizem, kjer so osnovno hevristič-
no sredstvo ekonomske zgodovine produkcijska razmerja oziroma način
organizacije produkcije, pri Druckerju zamenja enostavnejša shema od-
nosa med izobraženim in neizobraženim delom prebivalstva, kar pome-
ni, da imamo v dosedanji ekonomski zgodovini opravka le z dvema pro-
dukcijskima načinoma.

Prvi zajema tako antiko kot fevdalizem kot kapitalizem do petdese-
tih let dvajsetega stoletja – produktivno delo opravlja podrejeni del pre-
bivalstva – ne glede na to, ali so to antični sužnji, srednjeveški tlačani
ali proletarci zgodnjega kapitalizma –, ki mu vlada izobražena elita, ki
sama ne dela in ni produktivna (Drucker, 1996: 115). Ekonomski sistem
je po Druckerju ves ta čas temeljil na omejevanju dostopa do izobraževa-
nja, na pojmovanju znanja kot privilegija elit ter na izobraženosti kot na-
sprotju produktivnega ali manualnega dela, se pravi, na striktni družbe-
ni delitvi dela, po kateri je produktivno delo manualno in neproduktiv-
no intelektualno.

organizacij, ki so v devetdesetih prinašale evangelij višjega načela ter specifično neoliberalno razu-
mevanje demokracije v od vojne in tranzicije opustošene postsocialistične dežele. Morda je ravno
tranzicijska civilna družba najboljši primer zgoraj omenjene neoliberalne družbene delitve dela: ne-
vladne organizacije običajne ljudi spodbujajo, naj ne razmišljajo preveč in naj se osredotočijo na re-
ševanje delnih in fragmentarnih problemov (issues) ter jih »opolnomočujejo« za prilagajanje na kri-
zo družbene reprodukcije, s čimer aktivno deaktivirajo potencialno nevarne politične potenciale
množic, medtem ko za kapitalistično planiranje na najvišji državni ravni skrbita Evropska komisija
in Mednarodni denarni sklad.
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99