Page 93 - Vesna Pobežin (ur.), Drugo pedagoškega diskurza, Dissertationes 23, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 93
neoliberalna epistemologija
– od nemožnosti vedeti do človeškega kapitala 93
tniki, temveč delavci, ter da je mogoče povezavo med univerzo in gospo-
darstvom koncipirati tudi drugače, ne kot služenje kapitalu, temveč kot
produkcijo teorije politične ekonomije delavskega razreda.
Že leta 1973, desetletje po Polanyijevem posegu, ameriški sociolog
Daniel Bell v svoji vplivni študiji The Coming of Post-Industrial Society
naklonjeno piše o invaziji ekonomskih načel v znanost (Bell, 1973: 174),
vključitvi znanosti v strukturo ekonomije skozi institucionalizacijo raz-
iskovanja (ibid.: 196) ter o razvoju ter prihodnjih možnostih in meto-
dah načrtovane tehnološke oziroma znanstveno spodbujane gospodar-
ske rasti (ibid.: 196–212). Načelna in odločna zavrnitev centralnega pla-
niranja je bila za realno obstoječi kapitalizem aktualna le, dokler je bilo
to »konkurenčna prednost« realno obstoječih socializmov in keynesi-
anskih modelov kapitalizma. V prelomnem letu 1973 (leto državnega
udara v Čilu kot prvega obsežnega neoliberalnega družbenega eksperi-
menta in naftnega šoka, ki je bil eden izmed sprožilcev krize keynesian-
skega modela kapitalizma) se zdi, da je polemika o socialističnem raču-
nu končana in dejansko stvar preteklosti – centralno planiranje, načrto-
van in racionalno voden tehnološki razvoj in zavestna integracija znano-
sti v gospodarstvo postanejo kapitalistična realnost, zaradi česar strastne
obsodbe centralnega planiranja, kot sta Hayekova in Polanyijeva, posta-
nejo obrobne zgodovinske kuriozitete. Kapitalizem naenkrat, ko se znaj-
deta v krizi oziroma smrtnih krčih tako socializem kot keynesianizem,
nima več težav s centralnim planiranjem. Ključno vprašanje tako ni čist­ a
ali uporabna znanost – ne ena ne druga sama po sebi ne nosi vnaprejšnje-
ga političnega predznaka –, temveč uporabna znanost za delo ali za kapi-
tal, kjer čista znanost predstavlja le vmesno, včasih taktično nujno posta-
jo na poti do enega ali drugega družbeno-političnega cilja.
Zgodovinski rezultat dobrih treh desetletij realno obstoječega neo-
liberalizma je odmik od klasične demokracije in razvoj nove, hibridne
družbene delitve dela, kjer se tehnokratske družbene elite ukvarjajo s ka-
pitalističnim planiranjem, medtem ko »višje načelo« usodne nevedno-
sti in prilagoditvenega »življenjskega sloga« velja le za množice. Z ra-
zvojem tehnokratskega kapitalističnega planiranja se sledi Hayekovih in
Polanyijevih12 idej prenesejo na »civilno družbo« oziroma na, ko osre-

12 In tudi Popperjevih, čeprav se s Popperjem na tem mestu ukvarjam le obstransko. Popper je izje-
mno zanimiv in za zgodovino neoliberalne epistemologije nedvomno nadvse pomemben avtor, saj
je tako netipičen predstavnik neoliberalne misli – mladostni marksist in delni socialdemokrat, ki se
ni nikoli ukvarjal s striktno ekonomskimi vprašanji – kot Hayekov sopotnik in prijatelj ter član dru-
štva Mont Pelerin. A glede na prostorske in tematske omejitve bi obravnava Popperjeve epistemolo-
gije predstavljala preobsežen ekskurz. Naj za zdaj omenimo le, da je Popperjeva ideja odprte družbe
pomembno vplivala na Sorosevo filantropsko dejavnost in spodbudila ustanovitev mreže nevladnih
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98