Page 202 - Vesna Pobežin (ur.), Drugo pedagoškega diskurza, Dissertationes 23, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 202
Drugo pedagoškega diskurza
Delo pritožbene komisije je po novem predpisano podrobneje kot prej,
predvsem pa je v novem zakonu pogrešati droben, a nezanemarljiv pou-
darek starega Pravilnika: »Odločitev komisije je dokončna« (cf. Pravil-
nik o pravicah in dolžnostih).
Drugo podpoglavje, »IV.B VZGOJNO DELOVANJE ŠOLE«,
opredeljuje vzgojno delovanje kot strokovno delo šole, v skladu s kate-
rim mora šola pripraviti vzgojni načrt. Z vzgojnim načrtom določi na-
čine doseganja svojih ciljev in vrednot ob upoštevanju potreb in intere-
sov učencev. Vsebovati mora predvidene vzgojne dejavnosti in oblike so-
delovanja šole s starši, ki obsegajo predvsem »proaktivne« in »preven-
tivne« dejavnosti za razvijanje varnega in spodbudnega okolja. Pri pri-
pravi vzgojnega načrta sodelujejo strokovni delavci šole, učenci in starši.
O njegovem uresničevanju ravnatelj najmanj enkrat na leto poroča svetu
staršev in svetu šole, njegovo poročilo je sestavni del letne samoevalvaci-
je šole (cf. 60.d člen). Na podlagi vzgojnega načrta mora šola sprejeti šol-
ski red, v katerem natančno opredeli dolžnosti učencev, pravila obnaša-
nja in ravnanja ter vzgojne ukrepe za posamezne kršitve pravil. Ponovno
morajo sodelovati vsi. Ob kršitvi dolžnosti in odgovornosti, določenih
z zakonom, predpisi in akti šole, ter ko drugi vzgojni ukrepi, predvide-
ni v šolskem redu, niso dosegli namena, lahko šola učencu izreče vzgojni
opomin. Vzgojni opomin je edina oblika vzgojnega ukrepa, ki je predpi-
sana in z obrazcem določena na državni ravni.
Istočasno se v Zakon vnaša dopolnilo 54. člena, ki določa primere, v
katerih lahko šola iz vzgojnih razlogov učenca prešola na drugo šolo brez
soglasja staršev. Poleg primerov kršitev, ki »ogrožajo življenje ali zdrav-
je« učenca ali drugih ljudi, se učenca lahko prešola brez soglasja tudi po
prejetju treh vzgojnih ukrepov v istem šolskem letu, če kljub vsem dejav-
nostim šole še vedno onemogoča nemoteno izvajanje pouka ali drugih
šolskih dejavnosti (cf. ZOsn-F).
Leta 2008 je bil v skladu z ZOsn-F sprejet Pravilnik o vzgojnih opo-
minih v osnovni šoli (Ur. l. RS, št. 76/2008), ki je podrobno določil posto-
pek izrekanja vzgojnih opominov. Najprej mora biti razredniku s strani
strokovnega delavca šole podan obrazložen pisni predlog za izrek vzgoj-
nega opomina. Razrednik mora preveriti, ali je res prišlo do kršitve in
katere vzgojne ukrepe je šola za domnevnega kršitelja že izvedla (in za-
beležila). Nato mora opraviti razgovor z učencem in starši (ali strokov-

sije v konkretnih stvareh« (ibid.). Kolikor se sestava komisije poleg (najmanj petih) strokovnih delav-
cev šole kombinira s člani iz drugih šol in s predstavniki staršev, je pri izbiri konkretnih kandidatov
po novem zakonu smiselno paziti še na to, »da bi vsaj nekaj kandidatov izpolnjevalo pogoj ustrezne
izobrazbe in opravljenega strokovnega izpita iz upravnega postopka« (ibid.).
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207