Page 196 - Vesna Pobežin (ur.), Drugo pedagoškega diskurza, Dissertationes 23, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2013
P. 196
Drugo pedagoškega diskurza
pritožujejo zgolj njeni »uradniki«. Ob vsakem obisku upravne enote ali
kakega drugega birokratskega hrama si navadno želimo, da bi bilo ura-
dništvo s svojimi posli vendar bolje prilagojeno »potrebam strank«, ko-
likor je, kot si radi domišljamo, nazadnje tu prav zaradi njih, predvsem
pa plačano z davkoplačevalskim denarjem. Če so tovrstna razglabljanja v
večini birokratskih primerov zgolj »pobožne želje«, je sodobno šolstvo
kraj, kjer se tovrstne sanje uresničujejo. »Uporabniki« v šolah z birokra-
cijo načeloma nimajo dosti opravka; zaradi njih in njihovih »potreb« se
s papirji tam ukvarjajo predvsem drugi, ki jim, kot je videti, to vse bolj
preseda. V svoji birokratski specifiki je sodobna šola kraj, kjer postaja bi-
rokracija neznosna prav za šolnike.
Tako sodobni trend delovanja šolske birokracije kot odpor, ki ga
zbuja pri šolnikih, sta toliko zanimivejša za obravnavo, kolikor se zdi, da
skupaj odgovarjata nekemu subtilnejšemu, a prav tako splošnemu druž-
benemu trendu, ki se najočitneje izraža prav na področju šolstva.

Dokumentacija? Še!

Da bi sledili navedenim pritožbam šolnikov in jih poskusili podkre-
piti »od zunaj«, si poglejmo določila in spremembe zakonodaje. Šolsko
dokumentacijo ureja Pravilnik o dokumentaciji. Na področju osnovne-
ga šolstva je bil prvi »samostojni« pravilnik, Pravilnik o dokumentaci-
ji v osnovni šoli, ki je nadomestil prejšnji Pravilnik o pedagoški dokumen-
taciji v osnovni šoli,2 sprejet leta 1996 (Ur. l. RS, št. 29/1996). Vključno
s splošnimi in končnimi določbami je obsegal sedemnajst členov, ki so
opredeljevali vse vrste šolske dokumentacije, način vodenja v skladu z
varstvom osebnih podatkov, čas hranjenja, izdajanje duplikatov in rav-
nanje s predpisanimi obrazci. Med splošno dokumentacijo šole je uvršal
matično knjigo, šolsko kroniko in letno organizacijsko poročilo o obse-
gu in organizaciji pouka. Trajno je bilo treba hraniti matično knjigo, šol-
sko kroniko in matične liste učencev. Najmanj eno leto po zaključku šo-
lanja učencev naj bi se hranila dokumentacija o učencih. Organizacij-
ska poročila kot tudi zapisniki sej organov (učiteljskega zbora, oddelčnih
učiteljskih zborov, strokovnih aktivov itd.) naj bi se hranili najmanj pet
let. Zadnja »zvrst« dokumentacije, opredeljena v 8. členu, »Spričevala,
potrdila in obvestila, ki jih izdaja osnovna šola«, je obsegala enajst točk
ter naštevala listine, ki jih šola izdaja učencem (spričevala, izkaz, potr-
dila o šolanju), in obvestila staršem (obvestilo o vzgojnem ukrepu, ob-
vestilo o doseženem uspehu učenca ob koncu ocenjevalnega obdobja in

2 Cf. Uradni list SRS, št. 20/80, 16/82, 7/87 in 44/92.
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201