Page 93 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 93
mednarodne raziskave državljanske vzgoje 

žavljanskega izobraževanja in vzgoje ali pa gre samo za manjši napredek
na področju znanja.

Zaupanje

Prva tema, ki se je v letu 1999 pokazala za vredno posebne pozor-
nosti, je zaupanje vladnim institucijam. Učenci so bili vprašani, koliko
zaupajo v nadaljevanju navedenim institucijam, možni odgovori so bili:
»nikoli«, »včasih«, »velikokrat«, »vedno« in »ne vem«. Po izjavah
učencev slovenski vladi nikoli ni zaupala četrtina učencev, parlamentu
28 % učencev, političnim strankam pa več kot tretjina učencev. In obra-
tno: vladi je velikokrat oziroma vedno zaupalo le 14 % učencev, medna-
rodno povprečje zaupanja vladi je bilo 48 %; parlamentu je vedno oziro-
ma velikokrat zaupalo 20 % učencev, političnim strankam pa samo 11 %.
Nezaupanje političnim strankam ni presenetljivo, saj so tudi v drugih
delih vprašalnika učenci kazali odklonilen odnos do njih. 67 % učencev
je menilo, da je za dobrega državljana vključitev v politično stranko ne-
pomembna oziroma le delno pomembna. 45 % pa jih je celo menilo, da
je slabo za demokracijo, če ljudje sodelujejo v političnih strankah, da bi
vplivali na vlado.

Nezaupanje v vladne institucije ni bilo presenetljivo. Raziskava Mla-
dina 2000 je pokazala, da 32 % vprašanih v Sloveniji političnim stran-
kam ni zaupalo prav nič, vodilnim politikom pa ni nič zaupalo 30 % mla-
dih med 16 in 29 leti. Raziskave so že v devetdesetih letih dvajsetega sto-
letja pokazale, da zaupanje v vlado raste s starostjo demokracije. Ker je
bila demokratična tradicija v Sloveniji v letu 1999 razmeroma kratka, je
bilo pričakovano, da je bilo tudi zaupanje v vladne (državne) institucije
manjše. In res je bilo v večini »vzhodno- in srednjeevropskih« držav, ki
so sodelovale v raziskavi leta 1999, zaupanje v vlade pod mednarodnim
povprečjem. Toda v Bolgariji, kjer je bilo zaupanje drugo najslabše, je
skoraj dvakrat več učencev kot v Sloveniji odgovorilo, da vedno ali večino
časa zaupa vladi. Na Slovaškem pa je bilo takih učencev več kot polovica
(51 %). Zato sklep, ki so ga o zaupanju v vlade za odrasle izpeljali v študiji
zaupanja v vlado: »Prikazane primerjave srednje- in vzhodnoevropskih
držav glede na obseg oz. moč izraženega zaupanja v politične instituci-
je (parlament, vlada, predsednik) ponujajo pričakovano uvrstitev: v vrhu
je Slovenija, sledita ji Hrvaška in Češka, na dnu pa se znajdeta Ukrajina
in Belorusija«, (Toš, 1999: 243) za generacijo, ki je zapustila slovenske
osnovne šole v letu 1999, ni veljal. Kajti po zaupanju v vlado so bile pred
Slovenijo uvrščene tudi vse tiste države, ki so na lestvici za odrasle izka-
zovale nižje zaupanje: Bolgarija, Slovaška, Madžarska in Romunija. Na
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98