Page 161 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 161
sklepi in predlogi 

osebnost in kaj je veščina, vemo, kaj je demokracija in kaj je mišljenje),
potem pa jo kombinira v izraz, ki ni več v celoti razumljiv (demokratič-
no mišljenje, osebnostne veščine).

Učni načrt v drugem poglavju navaja: 8 kompetenc za »družbeno,
politično in etično pismenost«; 5 kompetenc za »kritično mišljenje; 3
kompetence za »dejavno vključevanje in ravnanje«. Povezava med na-
vedenimi 16 kompetencami in temami/vsebinami učnega načrta ni ja-
sna. Povezave morda obstajajo, a učitelji jih iz zapisa učnega načrta tež-
ko razberejo, zato jih bodo težko razvijali pri svojih učencih. Če bi bili
pri pisanju učnega načrta v zadostni meri upoštevani učitelji, bi mora-
la biti povezava med kompetencami in vsebinskimi sklopi v celoti razvi-
ta in pojasnjena.

Še bolj pomembna povezava pa je povezava med temami učnega na-
črta in naštetimi vsebinami znotraj tem v tretjem poglavju. Pri treh od
sedmih tem ni zadostne usklajenosti med opisi tematskih sklopov in na-
vedenimi vsebinskimi členitvami, pri štirih pa obstajajo resne pomanj-
kljivosti. Iz povedanega se nakazujejo velike težave učiteljev ob razume-
vanju vsebinskih opredelitev posamezne teme. Vsebine in cilje predmeta
bi bilo potrebno opredeliti na nevtralen način, v splošno sprejeti termi-
nologiji. To je še posebej pomembno, ker učitelji v svojem rednem študi-
ju niso bili izobraževani za poučevanje državljanske vzgoje. In tudi zato,
ker predmet nima podlage v enotni znanstveni disciplini, temveč ima
interdisciplinarno podlago. Zato je v vsakem primeru pri tem predmetu
potrebna velika skrb za koherentnost terminologije, zaradi starosti učen-
cev pa tudi pozornost, kako vzpostaviti dialog med vsakdanjim izraz-
jem, ki je učencem domače (in prav zato pogosto ne dovolj premišljeno),
in strokovno terminologijo. Avtorji učnega načrta bi si lahko privošči-
li več formulacij, ki odstopajo od običajne terminologije, če bi pripravi-
li ločen dokument, v katerem to izrazje pojasnijo in strokovno utemelji-
jo. Ker tega ni, za številne učitelje učni načrt ne dosega tistega osnovne-
ga praga, ki določa temeljno razumljivost vsebine.

Sinteza spoznanj glede na ugotovitve

Pregled teoretskih razprav pokaže, da je državljanska vzgoja kon-
cept, ki ga naddoločata prevladujoči zamisli o ciljih državljanske vzgoje:
na eni strani zamisel o vzgoji in izobraževanju avtonomnih posamezni-
kov in na drugi zamisel o oblikovanju pripadnosti posameznika skupno-
sti. Dilema med tema dvema zamislima je konstitutivno vpisana v teme-
lje koncepta državljanske vzgoje, zato je za to področje značilna inheren-
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166