Page 164 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 164
 Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji

pomagajo pri njegovi interpretaciji in prevodu v šolsko prakso. Vendar
učni načrt ne more nadomestiti dodatne strokovne literature za učite-
lje in stalnega strokovnega usposabljanja učiteljev za poučevanje drža-
vljanske vzgoje.

Dva vidika državljanske vzgoje

V učnem načrtu državljanske vzgoje (ali pa v spremljevalnem do-
kumentu k učnem načrtu) naj se več pozornosti nameni odnosu med
državljansko vzgojo v ožjem in širšem pomenu.
Dokument Državljanska vzgoja v Evropi opozarja, da je lahko drža-
vljanska vzgoja na ravni kurikuluma šole zasnovana na različne načine:
lahko je samostojen predmet, lahko je integrirana v enega ali več pred-
metov, lahko je medpredmetna izobraževalna tema, lahko se močno po-
udarja raven šole kot celote in kulturo šole. Ti pristopi se med seboj ne
izključujejo in večina držav poudarja, da se v kurikulumu dopolnjuje več
pristopov. V Sloveniji je državljanski vzgoji namenjen poseben predmet,
obenem pa so njeni elementi prisotni tudi v drugih predmetih, nekatere
dejavnosti pa se odvijajo na ravni celotne šole.
Imamo torej državljansko vzgojo v ožjem pomenu, ki je vezana na
predmet, in državljansko vzgojo v širšem pomenu, ki je vezana na več
predmetov, na številne dejavnosti in na šolo kot celoto. Deloma je to v
učnem načrtu državljanske vzgoje že omenjeno, v delu, kjer so navedene
medpredmetne povezave in kroskurikularne teme. Menimo, da je bil z
večjim poudarkom na tem elementu v učnem načrtu iz leta 2008 storjen
pomemben korak naprej. Predlagamo, da se v učnem načrtu državljan-
ske vzgoje (ali pa v spremljevalnem dokumentu k učnem načrtu) odno-
su med državljansko vzgojo v ožjem in širšem pomenu nameni še več
pozornosti. V tem okviru se lahko še nadgradi opredelitev medpredme-
tnih povezav in kroskurikularnih tem, predvsem pa jasneje zapiše, kako
je državljanska vzgoja stvar celotne šole in kje vse ter kakšne so možnosti
učencev za državljansko vzgojo v vseh njenih razsežnostih (vednost, sta-
lišča in delovanje; avtonomija, sodelovanje in participacija).

Opredelitev elementov državljanske vzgoje v okviru drugih predmetov

Vse predmetne razvojne skupine bi lahko v učne načrte predmetov,
za katere so pristojne, vgradile navodilo učiteljem, da v okviru svo-
jih predmetov tam, kjer je to primerno, obravnavajo vprašanja de-
mokracije, človekovih pravic itd.
Rubrika v obstoječih učnih načrtih ‚medpredmetne povezave‘ ne za-
došča, kajti pogosto je dekoracija, ki prekrije dejstvo, da je med posame-
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169