Page 166 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 166
 Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji

rališče vsega, kar bi moralo biti v kurikulumu šole, pa vanj ni vključeno.
Državljanska vzgoja ne more delovati kot alibi za drugače neumeščene
vsebine, če naj se sama v celoti vzpostavi kot predmet, ki učence pripra-
vlja na prihodnjo vlogo državljanov. Zato predlagamo, da se vsebina eti-
ka in vednost o verstvih izločita iz učnega načrta za državljansko vzgojo.
Predlagamo tudi, da dobita mesto kot samostojna obvezna predmeta, saj
bodo samo v tem okviru vsebine etike in poznavanja verstev dobile tisti
minimalni obseg, ki jima glede na vsebino splošne izobrazbe in primer-
jave z drugimi državami gre. Res se etične vsebine že od Aristotela da-
lje povezujejo z državljanskimi, vendar pa obstaja danes med obema po-
dročjema pomembno razlikovanje, obenem pa pouk etike v okviru dr-
žavljanske vzgoje preprosto nima dovolj prostora za svoj ustrezni razvoj.

Poimenovanje predmeta

Predlagamo spremenjeno, skrajšano ime predmeta.
Ostala imena predmetov večinoma sledijo načelu ekonomičnosti
poimenovanja, dolžina in struktura imena predmeta državljanska in do-
movinska vzgoja ter etika je izjema. Če se etiko oblikuje kot samostoj-
ni predmet, je potrebno v skladu s tem spremeniti ime predmeta drža-
vljanska vzgoja in domovinska vzgoja ter etika. Pri tem ne kaže izpu-
stiti samo poimenovanje etika, temveč tudi poimenovanje domovinska.
Državljanska vzgoja po svoji naravi vključuje tudi vprašanje identitet in
stališč, tako da iz vsebinskih razlogov ni potrebe, da se v naslovu izpo-
stavlja oboje. Iz študije pa je razvidno, da tudi ni posebnih primanjklja-
jev na tem področju, ki bi terjali, da se na tem področju krši načelo eko-
nomičnosti pri poimenovanju predmeta. Prav tako pa je iz študije razvi-
dno, da ni načelnih razlogov za izogibanje tematiki patriotstva. Naspro-
tno, več razlogov govori v prid tem, da se tej temi posveti ustrezno po-
zornost v učnem načrtu.

Upoštevanje kurikularnega konteksta predmeta

Odpraviti preskok med predmetom družba in predmetom drža-
vljanska vzgoja.
Položaj državljanske vzgoje v osnovni šoli je tesno povezan s položa-
jem družboslovja in humanistike v obveznem predmetniku. Ugotovimo
lahko, da sta v zadnji triadi osnovne šole le dva specializirana in obvezna
družboslovno-humanistična predmeta, torej državljanska vzgoja in zgo-
dovina, medtem ko geografija delno že spada v naravoslovje. Zato ni ne-
navadno, da je državljanska vzgoja postala zatočišče za teme, ki jih ni bilo
mogoče obravnavati v okviru drugih, bolj rigidno opredeljenih discipli-
nah. Hkrati je to predmet z minimalnim število ur. Problematike drža-
   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171