Page 109 - Marjan Šimenc (ur.), Razvoj državljanske vzgoje v Republiki Sloveniji, Dissertationes 22, Digitalna knjižnica, Pedagoški inštitut 2012
P. 109
analiza učnih načrtov: družba in državljanska
(in domovinska) vzgoja ter etika 

Nekatere formulacije, ki označujejo ožje učenčevo družbeno okolje, so
zaradi svoje arhaičnosti in možnih ideoloških konotacij moteče, zlasti
nenehno ponavljajoči se izraz ‚domači‘: domači kraj, domača pokrajina.
Velik del učencev živi v urbanem ali polurbanem okolju, ki ga učenec ne
doživlja nujno kot ‚domačega‘ (pomislimo na otroke iz blokovskih nase-
lij v Ljubljani ali Mariboru); v njem pač ni ‚domačij‘. Mnogi otroci so se
s svojimi starši že selili ali pa se še bodo, v urbanem okolju, v katerem ži-
vijo, pa se ne počutijo nujno »doma«. Nenavadno frekventna raba teh
izrazov priča o odsotnosti sociološke refleksije, ki je usmerjena v preu-
čevanje sodobnih dinamičnih, mobilnih družb, katerih člani so »dete-
ritorializirani« (če lahko uporabimo ta Deleuzov in Guattarijev izraz),
družb, v katerih so močni migracijski tokovi, prisotnost marginalizacije
in odtujenosti v sodobnih družbah itd. Atribut ‚domačega‘ je bil poseb-
no priljubljen v narodopisju 19. stoletja, v družboslovnih znanostih 21.
stoletja pa ima drugačen status. Do kakšne absurdnosti lahko privede
raba izraza ‚domače‘ v kurikulumu, je razvidno iz dejstva, da je eden od
vsebinskih sklopov pri predmetu geografija poimenovan ‚domači planet
Zemlja‘. Z malce sarkazma bi lahko dejali, da bo naslednji korak v uved-
bi vsebinskega sklopa ‚Domača galaksija Rimska cesta‘. Če se odrečemo
sarkazmu, pa moramo vseeno ugotoviti, da je mnogo ustreznejše, če ku-
rikularni dokument temelji na sodobni terminologiji.

Posebno pozornost zasluži zadnje poglavje v novem učnem načrtu
za 5. razred, ki vključuje nekaj, kar je v uvodu v učni načrt poimenovano
kot ‚politika‘. Tam najdemo cilj:

- »poznajo organiziranost slovenske države s poudarkom na de-
mokraciji«.
To poglavje predstavlja v primerjavi s podobnim poglavjem v starem
učnem načrtu določen napredek. V starem učnem načrtu so v vsebin-
skem sklopu Državna ureditev Slovenije – potem ko je v oklepaju zapisa-
no »organiziranost slovenske države« – predlagane samo naslednje vse-
bine: državljani, simboli, znaki in himna, glavno mesto. To bi lahko ka-
zalo na skrajno osiromašen pouk o slovenski državi. Razvojna psihologi-
ja nam pove, da lahko učenec/učenka v starosti 10 let usvoji mnogo več
znanja o delovanju države kot pa le znanje o simbolih, znakih, himni in
glavnem mestu. Pozitivna novost v novem učnem načrtu za družbo je v
tem, da je v njem dobil svoje mesto pojem demokracije.
Vendar to poglavje vseeno sproža pomisleke. Cilj, formuliran kot
»poznajo organiziranost slovenske države s poudarkom na demokraci-
ji«, se zdi ambiciozen. Žal se je bati, da bodo učitelji zaradi nespreme-
njene besedne zveze, ki jo najdemo v starem in novem učnem načrtu –
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114