Page 68 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 68
 Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi pisa 2009

Indeks zaznane učiteljeve spodbude pri bralnih
aktivnostih

Dijaki, ki se pri pouku maternega jezika aktivno vključujejo v proces
učenja in ki jih snov tudi zanima, se naučijo mnogo več kot tisti, ki le sle-
dijo podanim navodilom in pravilom ter za poučevano snov ne izkazu-
jejo večjega osebnega zanimanja. Tudi interakcija med dijakom in učite-
ljem bistveno prispeva k zanimanju dijakov za snov ter k njihovi aktivni
udeležbi pri pouku. Še posebej k temu pripomore učiteljevo spodbujanje
dijakov v smislu povezovanja njihovih poprejšnjih odgovorov s podvpra-
šanji, ki na koncu vodi v diskusijo (Nystrand in Gamoran, 1991).

V raziskavi PISA 2009 so dijaki podali svojo oceno učiteljeve spod-
bude pri bralnih aktivnostih s pomočjo naslednjega vprašanja in pripa-
dajočih postavk:

Kako pogosto se pri pouku slovenščine zgodi naslednje?
1 Profesor/-ica od dijakov zahteva, da pojasnijo pomen besedila.
2 Profesor/-ica postavlja vprašanja, ki dijake spodbujajo k boljšemu razu-

mevanju besedila.
3 Profesor/-ica da dijakom dovolj časa, da razmislijo o odgovorih.
4 Profesor/-ica priporoči v branje knjigo ali avtorja.
5 Profesor/-ica spodbuja dijake, da izrazijo svoje mnenje o besedilu.
6 Profesor/-ica slovenščine nam pomaga povezati zgodbe, ki jih beremo, z

našim življenjem.
7 Profesor/-ica slovenščine nam pokaže, kako informacije iz besedil nad-

grajujejo tisto, kar že vemo.
Tabela 15: Odstotek dijakov, ki so na trditve o spodbudi s strani učitelja od-
govorili s »Pri večini ur« in »Pri vseh urah«.

Številke 1–7 označujejo zaporedne številke trditev, ki so prikazane v bese-
dilu pred tabelo.
V državah OECD velik odstotek dijakov poroča o tem, da jih uči-
telji materinščine spodbujajo k njihovi aktivni udeležbi pri branju. Tako
jih v povprečju kar 60 % meni, da jim da učitelj dovolj časa za razmislek
o odgovorih in kar 59 % jih poroča, da jih učitelj spodbuja k boljšemu ra-
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73