Page 57 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 57
zetek slovenskih rezultatov na področju bralnih aktivnosti ... 
Trditve, ki sestavljajo ta indeks, so naslednje:
Ko se učim, si poskušam zapomniti vse, kar je napisano v besedilu.
Ko se učim, si poskušam zapomniti čim več podrobnosti.
Ko se učim, preberem besedilo tolikokrat, da ga znam recitirati.
Ko se učim, znova in znova preberem besedilo.

b) Indeks strategij elaboracije ugotavlja, ali si dijaki prizadevajo razumeti
učno gradivo tako, da ga povežejo s tem, kar že vedo, ali si prizadevajo
povezovati novo učno gradivo z informacijami, ki se jih učijo pri dru-
gih predmetih, in ali skušajo ugotoviti uporabnost informacij v resnič-
nosti.
Trditve, ki sestavljajo ta indeks, so naslednje:
Ko se učim, poskušam povezati nove informacije z znanjem, ki sem ga
predhodno pridobil/-a pri drugih predmetih.
Ko se učim, poskušam ugotoviti, kako bi bile informacije lahko koristne
zunaj šole.
Ko se učim, ugotavljam, kako se informacije iz besedila ujemajo s tem,
kar se dogaja v resničnem življenju.

c) Indeks kontrolnih strategij ugotavlja zavedanje dijakov, katere pojme
kljub prebranemu še vedno ne razumejo; ali se prepričajo, da si res za-
pomnijo bistvene informacije iz besedila, in ali iščejo dodatne infor-
macije, da bi pojasnili tisto, česar ne razumejo dobro.
Trditve, ki sestavljajo ta indeks, so naslednje:
Ko se učim, najprej ugotovim, kaj je tisto, kar se moram naučiti.
Ko se učim, preverim, ali razumem, kar sem prebral/-a.
Ko se učim, poskušam ugotoviti, katerih pojmov še vedno ne razumem.
Ko se učim, poskrbim, da si zapomnim najpomembnejše točke v besedilu.
Ko se učim in nečesa ne razumem, poiščem dodatne informacije, s kateri-
mi si to razjasnim.
Dijaki, ki običajno uporabljajo eno vrsto učnih strategij, uporabljajo

tudi drugi vrsti strategij. Na ravni držav OECD je korelacija med memo-
riranjem in elaboracijo r = 0,41, med memoriranjem in kontrolnimi stra-
tegijami r = 0,55, med elaboracijo in kontrolnimi strategijami pa r = 0,55.
V nekaterih državah ta povezanost ni na tako visoki ravni (nekatere stra-
tegije so, denimo, med učenci precej prisotne, nekatere pa ne). Zanimivo
je, da na Japonskem, kjer so bralni dosežki v povprečju visoki, 15-letniki
uporabljajo strategije memoriranja, elaboracije in kontrolne strategije v
manjši meri kot njihovi vrstniki v ostalih državah OECD. Tudi v visoko
uspešnih državah, kot sta Finska in Norveška, denimo, kontrolne strate-
gije niso pogosto zastopane med učenci.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62