Page 56 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 56
 Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi pisa 2009

bilnosti v bralnih dosežkih na PISA 2009 pojasnimo z indeksom strate-
gij povzemanja besedila. V Sloveniji je odstotek pojasnjene variance po-
doben, tj. 21,3 %. V povprečju so v državah OECD eno enoto višje vre-
dnosti omenjenega indeksa povezane z za 41,9 točk (v Sloveniji pa za 39,7
točk) višjimi dosežki na lestvici bralnih dosežkov. Prirast 39 točk na rav-
ni držav OECD pomeni povprečen napredek 15-letnika v branju v enem
šolskem letu.

Bralni dosežek pri dijakih narašča z večjim zavedanjem uporabno-
sti (bolj učinkovitih) strategij za povzemanje besedila. Bralni dosežki so
tako pri slovenskih dijakih, ki so se uvrstili v spodnjo četrtino indeksa
strategij povzemanja besedila, znašali 432 točk, dosežki dijakov, ki so se
uvrstili v drugo četrtino indeksa, so znašali 473 točk, dosežki dijakov, ki
so se uvrstili v tretjo četrtino indeksa, pa 511 točk. Najvišji dosežki so v
skupini dijakov, ki so se s svojim rezultatom na indeksu uvrstili v zgor-
njih 25 % populacije (535 točk). Torej, slovenski dijaki, ki zaznavajo ve-
čjo uporabnost učinkovitih strategij povzemanja besedila kot tri četrtine
njihovih vrstnikov, se v povprečju lahko s svojimi bralnimi dosežki pri-
merjajo s povprečjem najuspešnejših držav na področju bralne pismeno-
sti v PISA 2009.

Učne strategije: memoriranje, elaboracija, kontrolne strategije

PISA 2009 meri tako učne strategije pomnjenja kot metakognitiv-
ni vidik teh strategij: na eni strani meri, v kolikšni meri dijaki uporablja-
jo strategije pomnjenja, na drugi strani pa zavedanje dijakov, katere stra-
tegije so najpomembnejše za pomnjenje informacij. Oba vidika strategij
sta tesno povezana, vendar merita različne načine, na katere dijaki uskla-
diščijo informacije v spomin. »Metakognitivni« indeks strategij razu-
mevanja in pomnjenja pomeni, v kolikšni meri znajo dijaki uskladišči-
ti informacije, jih povezati s preteklim znanjem in jih elaborirati do te
mere, da znajo pridobljeno znanje uporabiti v novi situaciji. Indeks stra-
tegij memoriranja pa meri, kako pogosto dijaki uporabljajo tehnike za-
pomnitve, pri čemer se nova informacija uskladišči v spomin brez na-
daljnje elaboracije. PISA 2009 proučuje tri vrste učnih strategij: memo-
riranje, elaboracijo in kontrolne strategije. Strategije ocenjuje dijak na
4-stopenjski lestvici (1 = Skoraj nikoli, 2 = Včasih, 3 = Pogosto, 4 = Sko-
raj vedno). Izhodiščno vprašanje se glasi:

Kako pogosto počneš naslednje, ko se učiš?
Različne strategije se združujejo v tri indekse:
a) Indeks strategij memoriranja ugotavlja, v kolikšni meri si dijaki skušajo
zapomniti nove informacije, da bi jih kasneje lahko obnovili na glas, in
kako pogosto se učijo tako, da znova in znova berejo učno besedilo.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61