Page 47 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 47
zetek slovenskih rezultatov na področju bralnih aktivnosti ... 
prečje držav OECD kot za Slovenijo. Tako je, denimo, med slovenskimi
dijaki, ki ne berejo za zabavo, in njihovimi vrstniki, ki berejo 30 minut
ali manj na dan, razlika v bralnem dosežku 53 točk, dijaki, ki berejo sla-
bo uro na dan, pa imajo celo za 5 točk boljše rezultate kot tisti, ki berejo
več kot dve uri na dan. Bralni dosežki torej ne naraščajo premosorazmer-
no s količino časa, ki je posvečen branju. Pomembno je, da dijaki sprejmejo
branje kot dejavnost, ki jo radi počnejo v prostem času in vsakodnevno po-
svetijo vsaj nekaj minut tudi prostočasnemu branju.

Tabela 8: Odstotek odgovorov na vprašanje: Približno koliko časa navadno
nameniš branju za zabavo?

* Odstotek dijakov, ki so določeno postavko označili. Navodilo je zahteva-
lo, da respondent označi en kvadratek.

Indeks uživanja v branju

Notranja motiviranost ter uživanje ob učenju določenega predme-
ta ali snovi vpliva na stopnjo in kontinuiranost učenja pri tem specifič-
nem predmetu in doseženo globino razumevanja. Učenci, ki uživajo pri
branju, imajo večjo bralno kompetentnost ter kažejo bolj poglobljeno ra-
zumevanje prebranega (Schiefele, 2009). Ta učinek je lahko povsem ne-
odvisen od učenčeve splošne motiviranosti za učenje. Zato so v raziska-
vi PISA 2009 raje kot splošno motiviranost za učenje proučili zanimanje
in uživanje 15-letnikov v branju oz. ugotavljali, v katerih kontekstih mla-
dostniki uživajo v branju, v katerih kontekstih pa jim branje predstavlja
le dolžnost ali jim je celo odveč. Takšne specifične informacije so lahko
v pomoč izobraževalnim sistemom pri razmisleku, kako dvigniti bralno
kulturo med različnimi skupinami mladostnikov.

Uživanje v branju je v PISA 2009 opredeljeno z naslednji trditvami:
1 Branje je eden izmed mojih najljubših konjičkov.
2 O knjigah se rad/-a pogovarjam z drugimi.
3 Vesel/-a sem, če za darilo dobim knjigo.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52