Page 42 - Melita Puklek Levpušček et al., Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi PISA 2009, Dissertationes 21
P. 42
 Dejavniki bralne pismenosti v raziskavi pisa 2009

Dosežki dijakov na tej ravni:
To raven dosega 53 % slovenskih dijakov in v povprečju 57 % učencev
iz držav OECD.
Tretja raven bralne pismenosti je na ravni držav OECD najpogo-
stejša najvišja dosežena raven bralne pismenosti, saj to velja kar za 29 %
vseh dijakov.

RAVEN 4 (DOSEŽKI, VIŠJI OD 553 TOČK IN ENAKI ALI
NIŽJI OD 626 TOČK)
Opis ravni:
Dijaki z doseženo četrto stopnjo bralne pismenosti uspešno rešuje-
jo zahtevne bralne naloge, ki zahtevajo prepoznavanje tudi prikritih de-
lov določene informacije, lastno konstruiranje pomena različnih nians is-
tega besedila, oblikovanje lastnih hipotez o besedilu ter kritično ovrednote-
nje le-tega, ob čemer pa je treba upoštevati besedilo kot celoto.
Primer naloge na tej ravni:
Vprašanje: »Težko je dokazati, da je neka stvar nedvomno povzročila neko
drugo.«
Kako je ta trditev povezana s 4. točko trditve »da« in »ne« v razpredelnici
Ali so prenosni telefoni nevarni?
Dijak mora odgovoriti s pomočjo izbire enega izmed štirih nave-
denih odgovorov. Da bi pravilno odgovoril, mora o vsebini razmisliti,
jo ovrednotiti ter prepoznati povezavo med posplošeno trditvijo zunaj
besedila in pari trditev znotraj določene razpredelnice z besedilom. Tri
stvari povečujejo težavnost te naloge: stimulus vprašanja uporablja ab-
straktne termine, bralec mora ugotoviti, katera izmed dveh tabel ustreza
tej vsebini, tabela, ki jo mora uporabiti, pa vsebuje nasprotujoče si infor-
macije. Torej, na dokaj abstraktni ravni mora dijak poiskati logično po-
vezanost med danimi pojmi.
Dosežki dijakov na tej ravni:
V povprečju dosega to raven bralne pismenosti 24 % slovenskih dijakov
ter 28 % dijakov iz držav OECD.

RAVEN 5 (REZULTATI, VIŠJI OD 626 TOČK IN ENAKI
ALI NIŽJI OD 698 TOČK)
Opis ravni:
Ta raven bralne pismenosti zahteva obvladovanje vseh vrst besedil,
tudi nepoznanih po obliki ali vsebini. Dijak, ki izkazuje kompetence na
tej ravni, zna znotraj vsakršnega besedila poiskati zahtevane informaci-
je, izkazuje natančno razumevanje besedila ter izlušči informacije, ki so
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47