Page 48 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 48
 Nacionalni imaginariji – Literarni imaginariji

dobna teorija govori pretežno o treh vrstah možnega odnosa do sveta:
nameč o (čutno-)estetskem, izkustvenem in spoznavnem zadržanju. Iser,
ki estetsko pojmuje kot performativno reprezentacijo, to zadržanje, de-
nimo, ločuje od preostalih dveh naštetih.38 Janko Kos, po drugi strani,
govori o estetski, spoznavni in etično-moralni funkciji v literarnem delu,
a v strukturi literarnega dela razločuje primernejšo trojico, ki deloma zr-
cali opredelitev funkcij pri Mukařovskem, tako da bi upoštevaje struk-
turo literarnega dela lahko izdvojili estetsko, »praktično« in racionalno
ali »teoretsko« zadržanje.39 Vsaj o naštetih zadržanjih je najbrž mogoče
reči, da tvorijo samostojna izkustva realnosti, zlasti če upoštevamo, da o
njih najpogosteje govori tudi Mukařovský v zvezi s funkcijami.40

Ideološka funkcija v tem okviru ni niti nekaj, kar bi že vnaprej pod-
lagalo strukturo literarnega dela, niti funkcija, ki bi docela zavzela oziro-
ma se nanašala na sklenjeno izkustvo realnosti, marveč je nesamostojna
funkcija, kar omogoča soobstajanje potencialnosti ideologije in estetske-
ga v umetniškem delu.41 To potrjujeta tako Jauß s priznanjem, da estet-
sko izkustvo ob brezdistančnem uživanju objekta lahko podleže nevar-
nostim ideološkega zavzetja,42 kot Therborn, ko zatrjuje, da so estetska,
filozofska, znanstvena in druge prakse zmožne delovati ideološko, če-
prav obenem implicirajo prekinitev z okoliškimi ideologijami.43 Vseka-
kor pa je šele z diferenciacijo ideološke funkcije možno pokazati na do-
ločnejše ideološke vplive v literarnem delu, ne da bi pri tem vnaprej pred-
postavljali rušenje estetskega izkustva. Kajti če funkcija obstaja v odnosu
do subjekta ali do izkustva resničnosti, potem ne more biti odvisna le od
vsebnosti strukturnih prvin, saj estetska funkcija, denimo, lahko nasto-
pa tudi zunaj umetnosti, in obratno, v umetniškem delu nastopajo dru-
ge funkcije, na primer, ideološka; v tem primeru pa bo realizacija funk-
cije kajpak odvisna od vzajemnega součinkovanja strukture in recepcije.

38 Iser, The fictive, 298–299; Wolfgang Iser in Huimin Jin, Literatura kot dejanje prestopanja meje: inter-
vju-pogovor s profesorjem dr. Wolfgangom Iserjem, Primerjalna književnost 25, št. 2 (2002), 84.

39 Janko Kos, Morfologija literarnega dela (Ljubljana: Državna založba Slovenije; Slovenska akademi-
ja znanosti in umetnosti, 1981), 21, 66.. Vredno je opozoriti, da je Kos sprva tudi na ravni formalne
strukture še govoril o etični plasti literarnega dela, gl. npr. Literatura, 77–78, 80. Šele kasneje, kot je
razvidno v Morfologiji literarnega dela, jo je nadomestil s pojmom idejno-racionalna plast.

40 Mukařovský, Estetske razprave, 160–163.
41 Erjavec, Ideologija, 43–44.
42 Jauß, Estetsko, 102.
43 Therborn, Ideologija moči, 17.
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53