Page 47 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 47
eratura, ideološkost in imaginarno 

❙

Grafični prikaz Platonove prispo-
dobe o daljici.

(odsevi, predstave); čutne zaznave, ki bi

jih bilo mogoče imenovati tudi praktič-
no izkušanje, nato pa razumevanje (do-
stop do eidov) in umevanje (filozofi z ne-
posrednim uvidom v ideje).36 Ob pred-
postavki, da je razumevanju in umeva-
nju skupno spoznavanje in da Platon v
prispodobi o mizarju umetniško mime-
zis postavlja na raven odsevov praktične-
ga izkušanja,37 je laže razumeti, zakaj so-

36 Platon, Zbrana dela (Celje: Mohorjeva družba, 2004),
Država, 509d–511e.

37 Isto, 595a–598c. Logika, ki ji sledim pri sklepanju o
umetniški mimezis, je razmeroma preprosta in do-
volj jasna, če obe prispodobi povežemo. V prispodo-
bi o mizarju pesniki proizvajajo posnetek praktično
izkustvenih bitnosti, kakršne izdelujejo rokodelci,
na enak način kot v prispodobi o daljici voda, zrcala
in drugi odsevni predmeti zgolj zrcalijo dejansko iz-
kustvene predmete. Zato lahko sklepamo, da pesniki
praktično izkustvene bitnosti odsevajo enako popa-
čeno kot voda ali zrcala. V širšem in drugačnem okvi-
ru na podobno logiko opozarja O. Žunec, prim. npr.
Mimezis (Zagreb: Biblioteka Latina et Graeca, 1988),
106–109, 118, 128.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52