Page 44 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 44
 Nacionalni imaginariji – Literarni imaginariji

generis – vzdržujemo kot hkrati združeno in razločeno«.23 »Razloče-
valno-sestavljalna« logika (la logique ensembliste-identitaire) je torej v
slehernem družbeno zgodovinskem mehanizem poenotenja pomenov,24
a o ideologiji v njem ni mogoče govoriti, dokler je družbeno imaginarno
še prosto odprto za vdor magme smislov.

Bauman in Giddens v diskurzih moderne opozarjata prav na potla-
čitev drugačnosti in ambivalenc (odprtosti). Glede na to, da celo Casto-
riadis, podobno kot Debeljak, zamejitev ambivalenc zasledi že pri Plato-
nu in Aristotelu, je »razsvetljenski projekt« in prek njega ideologijo mo-
goče pojmovati kot naprednejšo stopnjo racionalnega mišljenja: kot ra-
dikalizacijo, ki – če sledimo Baumanu – prinese vse večjo prevlado vsi-
ljenega poenotenja, eliminacije drugačnosti in fiksiranja pomena. Ideo-
logije se izkažejo kot skrajni poizkus poenotenja smislov v družbi, ki po
opozorilih Aleša Erjavca v moderni ne zavzema družbe v celoti, zavzema
pa večino družbene realnosti.25 Stuart Hall ob tem pripominja, da v oki-
vru družbenega dialoga pomenov nikoli ni mogoče popolnoma zameji-
ti, a prav takšen poskus fiksiranja pomena je razlog, zakaj v družbi posre-
duje moč26 – zaradi česar je ideologijo, tako kot to stori John Thompson,
mogoče opredeliti kot »način, kako smisel služi ohranjanju nadvlade«,
takšna opredelitev pa ideološkost neposredno poveže z odnosi moči in
oblasti v družbi.27 Izjava kot nosilka smisla v družbi moderne ni le sred-
stvo komunikacije, ampak je ponavadi že poseg v svet, ki izhaja iz pozici-
je oziroma iz moči, ki si jo je bil posameznik pridobil v strukturi.28 V pri-
merjavi s splošnejšo odprtostjo družbeno imaginarnega je za delovanje
ideologije torej značilna prav težnja k fiksaciji pomena, in sicer ne glede
na to, ali takšna fiksacija teži k prikrivanju moči, njeni legitimaciji ali k
reifikaciji. Racionalna »razločevalno-sestavljalna« logika s svojim sim-
bolizmom, ki povezuje racionalno in imaginarno in se tako utemeljuje v
tistem, kar definira kot zunanjo preverljivost, pa je poglavitno sredstvo, s
katerim subjekti stopajo v merjenje moči. Ideološke mehanizme je v tem
okviru mogoče pojmovati kot radikalizacijo poenotujoče racionalno-ar-
gumentativne logike.

23 Castoriadis, Imaginary Institution, 127.
24 Isto, 340–345, 359.
25 Aleš Erjavec, Ideologija in umetnost modernizma (Ljubljana: Partizanska knjiga, 1988), 43.
26 Hall, Introduction, 10.
27 Thompson, Studies in the theory, 40, 73, 129–132.
28 Bourdieu, Language, 66–67.
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49