Page 139 - Marcello Potocco, Nacionalni imaginariji, literarni imaginariji, Dissertationes 20
P. 139
Med mitom in institucijami 

njo naselila narodno gledališče. Pri tem pa začetek njegovega delovanja
več kot značilno kaže na razpršitev narodovega samoutemeljevanja: po-
dobno kot tržaški Narodni dom tik pred požigom in kot kasneje gleda-
lišče v Mariboru je program pričelo z nedvoumno interpelacijskim bese-
dilom – Levstikovim Tugomerjem. Nasploh se je igralski ansambel spr-
va, pred povezavo z jugoslovanskim igralskim združenjem, zavzemal za
slovensko usmerjeni repertoar, pomenljive pa so bile finančne razmere, v
katerih sta gledališči delovali, saj je bilo kljub izdatnejši produkciji v pri-
merjavi s preostalim jugoslovanskim prostorom zanju iz državnega pro-
računa namenjeno za polovico manj dotacij kot za hrvaška ali srbska gle-
dališča; je pa res, da so bile v osnovi nižje že zahteve ljubljanske upra-
ve.42 Primer gledališča nemara najočitneje kaže, da pritiski na slovenske
kulturne ustanove niso bili več eksplicitni, so pa se pokazali v finančni
podhranjenosti. Še bolj dvoumen, vendar v osnovi ugoden institucional-
ni položaj za narodno interpelacijo je razviden v spremembah v šolstvu,
posebej v razmerju financiranja državnih univerz z očitno zapostavlje-
nostjo ljubljanske.

Prvi poizkus: vloga šolstva

Althusserjanska teorija opozarja, da je šolski sistem eden izmed po-
glavitnih mehanizmov nacionalne interpelacije. Ob primerjavi zgodovi-
ne angleškega kanadskega ter slovenskega šolskega sistema seveda ni mo-
goče zanemariti osnovne razlike – tj. vprašanja učnega jezika –, vendar v
razvoju šolstva v obeh državah oziroma sistemih ni težko najti tudi zna-
čilnih podobnosti, ki jih je možno strniti v sledeče točke: utilitaristična
usmerjenost sistema, povezana s kolonialistično in imperialistično vizijo
dominantnega, kolonialističnega diskurza; ozek krog humanistične eli-
te spričo šibke zastopanosti ali neobstoječih programov v nacionalnem
visokošolskem sistemu; šibka zastopanost nacionalne literature ter bolj
ali manj neobstoječa nacionalna literarna zgodovina na vseh ravneh šo-
lanja in slednjič emancipacija »nacionalnih vsebin« na določeni časov-
ni točki, v slovenskem šolstvu po letu 1918, v kanadskem pa, kot bomo
videli, v šestdesetih letih 20. stoletja.

Upoštevajoč čas poselitve je bil šolski sistem na ozemlju današnje
Kanade organiziran razmeroma zgodaj; celo univerzitetne ustanove be-
ležimo že pred Konfederacijo – leta 1789 je bil ustanovljen Anglikanski
kraljevi kolegij, leta 1821 pa Univerza McGill v frankofonem Montrea-
lu – vendar William H. New opozarja, da v njih zaradi poudarjanja bri-

42 Dolenc, Kulturni boj.
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144