Page 71 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 71
protislovje intenca/konvencija v teoriji govornih dejanj 

vsko obdobje in pomakniti letnico ustanovitve Rima na leto 630 pr. n.
št.. Ne sklepa torej, da je kraljevsko obdobje mitološko, pač pa samo, da
je odmera časa napačna. A zadeva z referenco in predikati je vseeno za-
pletena; polemika francoskega zgodovinarja V. Leclerca (iz leta 1838) je
sicer pregnana, a v naši luči je v njej zrno epistemološke težave:9 ali naj
namreč iz rimske zgodovine zbrišemo Cezarja, ker naj bi se ob njegovi
smrti na nebu prikazala zvezda, in izvržemo Avgusta, ker naj bi ga bil za-
plodil Apolon, spremenjen v kačo?

Tako nam ne preostane drugega, kakor da ravnamo natančno tako
kot Tukidides: da privzamemo, da imenski izraz referira, potem pa pre-
sejemo predikate, ki jih izročilo (in v naši jezikovni optiki je pač vsa ve-
dnost le »izročilo«) pripisuje objektu reference; pri Avgustu in Cezarju
bomo našli zadosti predikatov, na podlagi katerih bomo svojo referenci-
alno predpostavko lahko upravičili – a tudi Tukidides je našel predikat,
na katerega je lahko oprl predpostavko o Minosu.

A kakorkoli kritično bomo ravnali, vselej bomo ravnali na podlagi
specifične forme razumljivosti, ki nam jo .je vsilila konstativna izjava. Če
se vrnemo k izhodiščnemu problemu govorca, ki se prepusti konvenciji,
ki jo s svojo izjavo prav šele vzpostavlja: s tem, da se govorec (fetišistično)
prepusti »konvenciji«, samo predpostavi (specifično) razumljivost svo-
je izjave. In sprejemniku izjave ne preostane nič drugega, kakor da izha-
ja prav iz te (specifične) forme razumljivosti, tj. od točke, kamor ga po-
saja ilokucijska moč izjave kot na kraj, od koder je izjavo edinole mogo-
če razumeti.

Konvencija ni nič drugega kakor v ali za razumljivost urejeno polje
označevalcev: torej polje velikega Drugega brez manka; polje Drugega, ki
ga zapolnjuje hipoteza o »razumljivosti«, tj. predpostavka subjekta, za
katerega se predpostavlja, da »razume« (da ve – da pozna konvencional-
no urejenost). Sama ta predpostavka o razumljivosti je – predpostavka za
(»dejansko«) razumevanje.

Ekskurz v lepo umetnost

Zgornje opombe lahko podpremo še z nasprotnim dokazom: zakaj
je, denimo, gledališče (ali sleherna forma umetnostnega spektakla) samo
»namišljena« resničnost, samo quasi-realnost? – Zato, ker si lahko re-
čemo: »Saj to ni res, to je samo gledališče.« A kaj je predpostavka za to
higienično mentalno operacijo? To, da točko iluzije lahko delegiramo na
drugega. V tem je simptomalna vrednost anekdot o Črnogorcih, ki da

9 O tej problematiki gl. P. Veyne, Entre le mythe et l’histoire, Diogène 30 (1981), št. 113.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76