Page 328 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 328
 Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije

Podoben ugovor prihaja tudi iz kulturne zgodovine: Antoine Prost14
pravi, da se raziskovalci navadno lotevajo ekonomskih in družbenih ana-
liz z apriornimi predstavami o družbenih razredih ali skupinah: še pre-
den se lotijo analize, določijo nosilce dejanj in glavne akterje (ki imajo
status nekakšnih »evidenc«), ki se potem v imenu svojih »interesov«
bojujejo z drugimi razredi ali skupinami, za katere so raziskovalci pred-
videli nasprotne »interese«. Toda skupine se po Prostu oblikujejo in
prevzemajo identitete šele v spopadu z drugimi.15 Na primer francoski
sindikalizem so konec 19. stoletja izoblikovali ljudje, ki so v družbi velja-
li za »lenuhe«, češ če bi bili pridno delali in varčevali, jim ne bi bilo tre-
ba opravljati najbolj umazanih in slabo plačanih del v rudnikih in tovar-
nah. »Sindikalisti« so zato, da bi se sploh vzpostavili »kot taki«, po-
stavili nasproti »kapitalu« sebe kot »delavce«, kot »delo« nasploh, se
pravi, kot nosilce družbene produktivnosti nasproti »kapitalu«. Tako
so morali delavci-sindikalisti, hkrati ko so zahtevali ali celo preden so
zahtevali od svojih delodajalcev določene pravice, v javnosti najprej na-
domestiti predstavo o »lenuhu« s predstavo o »delavcu« in uveljaviti
sebe kot nosilce družbene produktivnosti. Prostov prispevek je vsekakor
luciden, manj pretanjena pa je njegova strategija prikazovanja nasprotni-
ka kot šibkejšega, kakor je v resnici, zato da bi ga lažje potolkel. Prost vse-
kakor ni prvi opozarjal na to problematiko. Marko Kerševan, denimo,
povzema Althusserja in Balibarja, ko opisuje kompleksen odnos med ra-
zrednim bojem in razredi kot družbenimi položaji:

V tem primeru je seveda treba vztrajati, da se razredni boj ne začne brez objek-
tivnih, materialnih predpostavk, brez neke vedno že dane delitve razrednih
položajev, delitve, ki je dana s samim produkcijskim načinom – s povezavo do-
ločenih produktivnih sil in določenih produkcijskih odnosov: razredni boj te
odnose udejanja, vzpostavlja, spreminja, ne pa »ustvarja« v strogem pomenu
besede.16
Kritična pogleda na zgodovinopisje z nasprotnih koncev sta pouč-
na, saj nedvomno pokažeta, da ne obstaja privilegirano področje razi-
skovanja, ki bi imelo tudi privilegiran dostop do družbe kot totalnosti.
Prav tako naj ne bi bil prehod od ekonomske zgodovine k socialni in od
te h kulturni prehod od pomembnejših predmetov proučevanja k manj

14 A. Prost, Sociale et culturelle indissociablement, v: Pour une histoire culturelle, ur. J.-P. Rioux, J.-F. Siri-
nelli, Pariz 1997, 131–146.

15 Podobna protislovja zgodovinopisja obravnava tudi Bernard Lepetit, dolgoletni tajnik revije Anna-
les, v članku Une logique du raisonnement historique, objavljenem v posthumno izdani knjigi Car-
net de croquis : Sur la connaissance historique, Pariz 1999, 27–44.

16 Prim. M. Kerševan, Razredna analiza in marksistična družbena teorija, Ljubljana 1980, 135.
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333