Page 261 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 261
individualistična paradigma in diskurzivne strategije 

b) Na drugi strani identitetni obrat predpostavlja, da »mi« ne more
preživeti, če ni sposoben ohranjati in obnavljati neke svoje »družbene in
individualne« poteze, katere ohranjanje in obnavljanje zahteva uvelja-
vljanje neke univerzalne »pravice« – ali, narobe, katere ne-ohranjanje in
ne-obnavljanje (na »civilnodružbeni« ravni) je kršitev neke univerzal-
ne »pravice« (na državno-politični ravni). »Kulturno prevajanje« zato-
rej ni prevajanje med univerzalistično (»zahodno«) kulturo in domnev-
nimi eksotičnimi drugimi kulturami (na geografskem področju »zaho-
dnega univerzalizma« samega ali pa zunaj tega geografskega področja).
Narobe: »kulturno prevajanje« je prevajanje med dvema razsežnostma
(individualistične) univerzalistične kulture, ki se artikulira po paradigmi
pravne ideologije (»pravice«, »kršitve« itn.) in ki iz svoje državno-prav-
ne »avtonomne« sfere higienično izloči sfero »civilne družbe«. To pa pre-
prosto pomeni, da je »kulturno prevajanje« skoz in skoz »notranje«
(»zahodni«) individualistični univerzalistični paradigmi. Natančneje:
je »notranje« ideološki paradigmi, ki je najprej prevzela gospostvo na
kapitalističnem »zahodu«, potem pa je skupaj z ekspanzijo kapitalistič-
nega svetovnega sistema zavzela še druga področja na planetu.

Identitetna stategija potemtakem igra na »prevajanje« med eksi-
stenco v razsežnosti »civilne družbe« in reprodukcijo, ki naj bi jo bilo tre-
ba zagotoviti na ravni »države«. Z drugimi besedami in brutalno pove-
dano: identitetna strategija zahteva državno (juridično) sankcijo za kon-
kretne ideološke operacije. Doseči poskuša državno-politično instituci-
onalizacijo učinkov ideoloških operacij na individuih.37 »Eksistenca«,
ki jo identitetna strategija predpostavlja, so ideološki procesi, ki interpe-
lirajo in razvrščajo individue; možnost za »reprodukcijo«, ki jo identi-
tetna strategija zahteva, je »materialna eksistenca« teh ideoloških pro-
cesov v ideoloških aparatih države.38

37 Ta zahteva gre lahko od zahteve po »lastni nacionalni državi« do zahtev po varstvu »manjšin« –
»nacionalnih« ali »civilnodružbenih«. V vseh teh primerih gre po moji tukajšnji teoriji za konsti-
tucijo identitetnih občestev – in ustreznega tipa »državne tvorbe«, ki zgolj na videz spominja na
nacionalno državo – pa še ta videz s časom vse bolj plahni. Gre namreč za razredno gospostvo v raz-
merah neoliberalne globalizacije – kjer »identitetne države« pač vse bolj izvršujejo vlogo lokalnih
vzdrževalcev pogojev za kapitalistično izkoriščanje. Zato so se te države začele z destrukcijo soci-
alne države evropskega tipa – in se zdaj nadaljujejo z vzpostavljanjem pretežno represivne države post-
kolonialnega tipa (vzorec je pravzaprav lahko kar prva postkolonialna država: ZDA). V ta okvir sodi
tudi konsenz politične kaste teh držav, da hočejo svoje države vključiti v vojaško zvezo, kakršna je
NATO. Argumente (članstvo v vojaški zvezi naj bi domnevno prineslo »demokratičnost, varnost,
blaginjo«) moramo v vsej njihovi absurdnosti razumeti dobesedno: NATO zagotavlja varnost in
blaginjo vladajočih razredov in njihovih pomagačev – in takšno »demokracijo«, da njihove vladavi-
ne ne bo ogrožala.

38 Identitetne strategije so zato strategije gospostva; celo dvojnega gospostva: 1. gospostva »navzno-
ter«, se pravi, gospostva nad pripadnicami in pripadniki identitetnega občestva; zahtevajo pač juri-
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266