Page 180 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 180
 Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije

nje občih mest, o katerih je mogoče objavljati. Ker so ti topoi določeni z
gibanjem kapitala, ugibanje terja teorizacijo kapitala, ki pa se mora, kot
rečeno, umakniti objavljanju. Institucionalni vel torej primora univerzi-
tetnika v nelagodno spraševanje, kaj institucija hoče od njega. A vel mu
tudi že odgovori, prav ko dilemo med vednostjo in teorijo zbrklja v vel,
prisilno objavljanje: obča so vsa mesta, ki so institucionalizirana v hege-
monih, s kapitalom podprtih medijih.21

Teorija v liberalizirani univerzi je tedaj speljana na vednost, objavlji-
vo v medijih, namenjenih institucionalni reprodukciji, ne teoretskemu
dialogu. Ravno z objavljanjem univerza tekste paradoksno odteguje di-
alogični refrakciji v drugih tekstih. Ker je to prelamljanje pogoj možno-
sti za teorijo22 in kolikor je bilo institucionalizirano denimo v lacanovski
praksi la passe (in reviji Scilicet),23 lahko vidimo, da institucionalna blo-
kada tega prelamljanja blokira prehod ideološkega diskurza univerze v
teoretski, recimo analitični diskurz. Teorija, ki postane drugi vednosti,
njen objekt, ne more postati dejavnik analize. Ta prehod univerze v ana-
lizo po Lacanu tudi sicer ni mogoč, saj lahko diskurzivni premiki izha-
jajo zgolj iz diskurza gospodarja,24 diskurz univerze pa je celo moderna
aktualizacija tega diskurza25 oziroma, rečeno z Althusserjem,26 univerza
je del vladajočega ideološkega aparata države z razvitim kapitalističnim
produkcijskim načinom.

Če naj bo Ducrotov primer pertinenten za diskurzivno analizo, ga
moramo umestiti v prav takšno situacijo. Le tako bo lahko Z-jev pre-
komerno investirani odziv na N-jevo opazko kaj več kakor kontingen-
ca. Afektiranost odziva lahko pojasnimo, če Z-ju pripišemo, da N-jevo
opazko interpretira na ozadju zgornjega univerzitetnega vel, kot zapoved
objave. Če je N izjavil »Ne boš napisal članka v roku.«, je Z izjavo samo-
dejno dopolnil v »Takole ne boš napisal članka v roku.« Z ne more opu-
stiti pisanja članka, zato more in mora opustiti le način pisanja, ne-ve-
dnost, ki je kot idiotizem ali teorija drugo vednosti v diskurzu univerze.
A to je kot univerzitetnik, ki je z izjavo, da bo ujel rok, sploh izzval N-je-
vo repliko, vselej že storil. Z je že alieniran v institucijo vednosti, že je su-
bjektiviral označevalec Publish!, ki tvori binom le z lastno odsotnostjo,
izginotjem, in tako označuje označevalec kot tak, objavo. Institucijo ve-

21 Gl. prav tam, 242–262, za to institucionalno supliranje institucionalne ne-celosti.
22 Prav tam, 266 op. 3.
23 J. Lacan, Hrbtna stran psihoanalize, n. d., 225.
24 Prim.: R. Močnik, Beseda besedo, n. d., 99–100.
25 J. Lacan, Hrbtna stran psihoanalize, n. d., 31–32.
26 L. Althusser, Ideologija in ideološki aparati države, n. d., 79–83.
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185