Page 177 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 177
ideološka interpelacija v govornih dejanjih ... 

produktivno zavrne odločanje med tem okulocentrizmom in différance,
med mankom in presežkom označevalca. Zmoti pa se, ko se posveti N-
jevemu porazu in ne ravno tolikšni Z-jevi zmoti. Le tako bi Ducrot mo-
gel prepoznati pravega poraženca in tako preseči domačinsko obravnavo
dialoga ter zajeti materialne pogoje zanj. Slabo neskončnost pulziranja
njegovega projekta bi (kakor sleherno pulziranje v govorici) suspendirala
identifikacija praznega označevalca, ki bo v našem branju Ducrotovega
primera ekspletivni ne. Celo Ducrotov temeljni cilj, dokaz, da besede ne
pomenijo, bi bil dosežen s konceptualizacijo tega pomenu odtegnjenega
označevalca, okrog katerega se besede strukturirajo v izjave.

Ironično zanikanje kot izjavljalni odziv na ideološko
interpelacijo

Z-jeve izjave »Kot vidiš, nisem pravočasno končal članka.« ne satu-
rira niti domnevna danost njenega referenta niti neskončno supliranje iz-
javljalcev z nižjestopenjskimi izjavljalci. Izjavljalca vpiše v izjavo, izjavo re-
flektira označevalec »nisem«, natančneje, »ni-«. Ta učinkuje kot t. i. ek-
spletivni ne, ne explétif, ki je na ravni izjave zgolj mašilo, na ravni izjavlja-
nja pa dopolnilo, vpis subjekta.14 »ni-« je prazni označevalec, nekaj, kar
»na ‘dejstvih’ nič ne spremeni – in jih hkrati popolnoma spremeni«.15
Medtem ko bi se znak »sem« nanašal na že prikazani članek in tako na-
pravil izjavo redundantno, dodani označevalec »ni-« referira le na izjavo
samo. »ni-« odpravi neovrgljivost, objektivnost potencialne izjave »Kot
vidiš, sem pravočasno končal članek.«, spremeni jo v protidejstveno iz-
javo in tako omogoči subjektu izjavljanja, da to nesmiselnost prevzame
nase, subjektivira. Članek v Z-jevi roki zdaj ni več danost, ampak dose-
žek subjektivne akcije. Kajti izjava ne predstavlja več za N-ja tega, kar sam
vidi, temveč subjekt izjavljanja za diskurz naslovljenca, le posredno prili-
čenega N-ju. »ni-« predstavlja Z-ja prav zato, ker ne pripada ne Z-ju ne
N-ju. Z tega označevalca ne pripiše N-ju, pač pa izjavljalcu, za katerega se
predpostavlja, da izraža svoje stališče ne glede na realnost in je imun proti
njej ter lahko kot tak združuje Z-ja in N-ja kljub njunim različnim gledi-
ščem na realnost. Prav temu Drugemu Z kaže svoj članek.

Toda kako je tu vzniknil subjekt? Po Lacanu je subjekt učinek ozna-
čevalca nasploh in moderne znanosti posebej. Moderno znanost konsti-
tuira ločitev misli in biti. Kajti kartezijanska misel je materializirana v

14 Lacan analizira ekspletivni ne v: Subverzija subjekta in dialektika želje v freudovskem nezavednem,
slov. prev. S. Pelko, v: isti, Spisi, Ljubljana 1994, 277; Štirje temeljni koncepti psihoanalize, n. d., 55; Etika
psihoanalize, Ljubljana 1988, 66–67, 307–308.

15 R. Močnik, Beseda besedo, n. d., 202.
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182