Page 145 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 145
teorija dejavne govorice in v. n. vološinov 

Kljub vsemu pa teoretskih vzrokov ne gre zanemariti. Navsezadnje
si je lingvistika prav tedaj zagotovila avtonomen in na videz trden polo-
žaj med posebnimi znanostmi. Malo verjetno je bilo, da bi zmogla pri-
sluhniti težnjam, ki so radikalno podvomile o pravilnosti njene temeljne
epistemološke poteze, konstitucije znanstvenega objekta. Tudi redki še
delujoči strukturalisti v SZ, kjer je bil problem artikulacije znanosti o je-
ziku na znanost o družbi najbolj aktualen, so s kritiko Vološinova opra-
vili razmeroma zlahka. Kolikor so izhajali iz saussurovske konstrukcije
znanstvenega objekta, se jim je njegova epistemološka kritika kazala kot
epistemološka napaka, ki naj bi temeljila na zamenjevanju objektov ling-
vistike in stilistike, jezika in umetnostne besede, 23 medtem ko so pogoj
za možnost ustrezne artikulacije na teorijo družbe videli prav v »objek-
tivnosti« jezikovnega sistema.24

Paradoksno je, da je srečanje med vološinovsko kritiko in lingvisti-
ko spodletelo tudi drugikrat, tokrat v šestdesetih letih. Čeprav je bilo te-
daj pričakovati, da se bo jezikoslovje s svojim konceptualnim orodjem
posvetilo proučevanju povezav med jezikom in »ostalimi družbenimi
fenomeni ter da bo intenzivno proučevalo, na primer, ideološko uteme-
ljenost jezikovne prakse /…/, se je zgodilo nekaj popolnoma drugega: na
lingvistično sceno je stopil Noam Chomsky«.25 Skratka, delo Bahtino-
vega kroga so reaktualizirali prav v času zatona strukturalističnega raz-
iskovalnega programa v lingvistiki, tako da je bila v tem krogu vsebova-
na kritika, ki jo je povzel nastajajoči poststrukturalizem, glede na polje
lingvistike v najboljšem primeru zunanja, kolikor se ni nasploh omejila
na področje proučevanja sekundarnih sistemov pomenjanja. Ideje Bah-
tinovega kroga so bile tako izključene iz epistemološke razprave, ki bi se
lahko odprla v trenutku, ko je bilo problem nemoči strukturalnega jezi-
koslovja mogoče zastaviti iz njegove notranjosti. Tako je njegov vodilni
predstavnik Émile Benveniste že leta 1947 zapisal:

Da bi se kakšna dejavnost preobrnila v igro, je pravzaprav potrebno in zado-
šča, da jo jemljemo v njeni organizirani strukturi, tako da abstrahiramo »re-
alni cilj«, ki si ga je zadala: igra pravica s svojim ceremonialom, če zanemari-
mo usodni vzrok; igra politika, ki se odvija med mnogimi oblikami in pra-
vili, če zanemarimo oblast ljudi /…/ Vsako koherentno in urejeno manife-
stacijo kolektivnega ali individualnega življenja je mogoče pretvoriti v igro,

23 Prim.: R. O. Šor, V. N. Vološinov, Marksizm i filosofija jazyka, Russkij jazyk v sovetskoj škole 3 (1929)
(http://www2.unil.ch/slav/ling/textes/Shor29b.html).

24 Prim.: J. V. Loja, V. N. Vološinov, Marksizm i filosofija jazyka, Na literaturnom postu 8 (1929) (http://
www2.unil.ch/slav/ling/textes/Loja29a.html).

25 D. Škiljan, Kraj lingvistike?, n. d., 78.
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150