Page 149 - Jernej Habjan (ur.), Diskurz: od filozofije govorice do teorije ideologije, Dissertationes 19
P. 149
teorija dejavne govorice in v. n. vološinov 

vo organizacijo) in idejami (torej ideologijo).35 Ta notranja heterogenost
za Buharina preprečuje vsak »totalen« odgovor na vprašanje vzročno-
sti, hkrati pa omogoča, da natančno izluščimo posamezen vzročni niz
(denimo produkcijske sile – tehnika v umetnosti, proizvodni – pravno-
politični odnosi – organizacija »dela« v umetnosti ipd.). Pri obravnavi
primera »odvečnega človeka«36 Vološinov zagovarja nasprotno stališče,
namreč da se neka ideološka sfera (nadzidava) odziva na delovanje vzro-
ka (baze in drugih nadzidav) s svojo celotno strukturo oziroma, v Bu-
harinovi terminologiji, da je realna enota nadzidava v celoti, ne pa nje-
ni posamezni (glede na obliko materialnosti klasificirani) momenti. V
tem pogledu se Vološinov približa tradiciji zahodnih sodobnikov, heglo-
marksistov in prav tedaj rojevajoči se Frankfurtski šoli, za katere je ključ-
no vprašanje, kako družbena celota deluje na posamezne družbene sfere.
Takšna zastavitev nas odreši obveznosti, da primarnost baze utemeljuje-
mo s filozofskimi tezami o materialnosti proizvodnje ali o njeni vlogi pri
zadovoljevanju »primarnih« potreb, kolikor z umestitvijo določujočega
bistva celote v produkcijo prekine s topološko metaforo, ki proizvaja opi-
sane kratke stike. Njena težava pa je, da se mora nasloniti na koncept ek-
spresivne vzročnosti, ki ga Vološinov v svoji kritiki teorije izraza zavrne
kot idealističnega. Posledica je, da ostane na eni strani ujetnik opisanih
omejitev in da gre na drugi strani njegov prispevek k teoriji ideologije is-
kati drugje kot pri njegovih zahodnih sodobnikih. Najdemo ga prav v
njegovi koncepciji govorne dejavnosti, ki smo jo nakazali zgoraj, in v na-
činu, kako lahko znotraj nje vsaj v načelu premostitimo za teorijo ideolo-
gije pogubno razločitev subjekta in objekta, ki proizvede tudi nerešljivo
vprašanje, kako ideologija prodre v glave agentov družbenega procesa. V
tem pogledu je poglavitno, da ne zgrešimo implikacij, ki izhajajo iz volo-
šinovske komunikacijske sheme. Predvsem gre za to, da zavržemo pred-
stavo o mehanični interakciji treh sklenjenih empiričnih entitet (poši-
ljatelja, sporočila, sprejemnika), ki jo omogočata tem entitetam zunanja
kod in situacija, in vzamemo zares predstavo o udeležencih občevalnega
dogodka, ki v nekem temeljnem smislu ne obstajajo zunaj občevanja, zu-
naj govorice. S tem moramo seveda opustiti tudi logicistično-informati-
ške predstave o sporočilu in jih nadomestiti s konceptom izjave, katere
ključni moment so prav sredstva za strukturacijo intersubjektivnih raz-
merij, katerih hrbtna stran je način, kako se preko njih intersubjektivno
razmerje pripenja na svoje verovanjsko obzorje, subjekt v njem pa zavza-

35 Prim. N. I. Buharin, Teorija historijskog materijalizma, Zagreb 1980, 333.
36 V. N. Vološinov, Marksizem in filozofija jezika, n. d., 26.
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154