Page 79 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 79
Povzetek

S starostjo mladostnikov naraščajo pozitivna stališča do multikulturalizma, kar se uje-
ma tudi z njihovimi stališči do različnih socialnih skupin, ki s starostjo postajajo vse bolj
pozitivna. Dekleta imajo bolj pozitivna stališča do multikulturalizma kot fantje. Najbolj
so mu naklonjeni mladostniki manjšinskih narodnosti, t. i. Neslovenci. Bolj pozitivna sta-
lišča do multikulturalizma imajo mladostniki, ki se družijo z vrstniki iste in druge naro-
dnosti, z vrstniki iz bogatejših družin in tisti, ki bi se želeli družiti z OPP. Najmanj so mu
naklonjeni mladostniki, ki se ne želijo družiti z vrstniki druge barve polti.

Multikulturalizmu so bolj naklonjeni učitelji v osnovnih šolah kot profesorji v srednjih
šolah. Najbolj pozitivna stališča do multikulturalizma izražajo učitelji/profesorji jezikovnih
predmetov, najmanj pa učitelji/profesorji naravoslovnih in tehniških predmetov. Tisti, ki
poučujejo v bolj narodnostno raznolikih razredih, so manj naklonjeni multikulturalizmu v
šoli, medtem ko so mu učenci/dijaki iz bolj raznolikih razredov bolj naklonjeni.

Obravnavanje razlik pri pouku

Učitelji so na 5-stopenjski lestvici ocenjevali pogostost različnih načinov obravnave
družbenih razlik med učenci pri pouku predmeta, ki ga poučujejo, opisanih v petih tr-
ditvah. Analiza glavnih komponent je pokazala enokomponentno strukturo lestvice, ki
ustrezno pojasni sovariiranje petih postavk (njihova nasičenost: h2 = [0,42; 0,86]; delež
pojasnjene skupne variance je 52,9 %). Lestvica ima zmerno visoko notranjo konsisten-
tnost (α = 0,77).

Lestvico sestavljajo naslednje postavke: »Socialne in narodnostne razlike med učen-
ci izkoristim za pouk o strpnosti in medsebojnem spoštovanju«, »Socialne in narodnostne
razlike med učenci izkoristim za navezovanje učne snovi na vsakdanje življenje«, »Učen-
ce različnih narodnosti spodbujam, da spregovorijo o svojih izkušnjah bivanja v Sloveniji«,
»Učence spodbujam, da se med seboj spoznavajo tako, da jih naključno razporejam v sku-
pine pri pouku« in »Odzovem se na vse izraze zapostavljanja med učenci zaradi socialnih
in kulturnih razlik«. Te postavke predstavljajo različne oblike dejavnosti pri pouku, ki so
usmerjene k spoznavanju razlik med učenci in spodbujanju strpnega sobivanja in sodelo-
vanja med njimi. Iz teh petih postavk smo sestavili novo spremenljivko, ki označuje aktiv-
no spoznavanje družbenih razlik med učenci pri pouku, in poimenovali smo jo »spozna-
vanje družbenih razlik pri pouku« (na kateri nižja vrednost predstavlja pogostejše obrav-
navanje družbenih razlik pri pouku).


   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84