Page 71 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 71
tnikov druge narodnosti in različnega SES. Tisti z nižjim učnim uspehom pa so pogo-
steje od drugih naklonjeni vrstnikom druge rase in višjega SES. Učni uspeh pa ni povezan
s stališči mladostnikov do otrok s posebnimi potrebami.

Izmed vseh dejavnikov socialnih stališč, ki so bili vključeni v analizo (tj. starost, tip
šole, spol, narodnost, stopnja narodnostne identifikacije, indeks narodnostne raznoliko-
sti razreda in učni uspeh), se z vsemi stališči najmočneje povezuje starost (med 3,5 in 13 %
skupne variance), razen z narodnostnimi stališči, s katerimi je najmočneje povezana naro-
dnost mladostnikov (11 % skupne variance). Tip srednje šole in stopnja narodnostne iden-
tifikacije sta druga najmočnejša dejavnika narodnostnih in rasnih stališč (približno 3 %
skupne variance). Spol je močneje povezan z rasnimi stališči (4 % skupne variance) kot z
narodnostnimi ali stališči do otrok s posebnimi potrebami (2 % skupne variance). Učni
uspeh pa je najšibkeje povezan z stališči do narodnostnih, rasnih in socioekonomskih sku-
pin (približno 1 % skupne variance).

Stališča do akulturacije manjšinskih narodnostnih skupin

Stališča do akulturacije se nanašajo na stališča ljudi do želenega načina življenja v več-
kulturnih okoljih. Ljudje imajo stališča do dveh aspektov akulturacije: medkulturnih sti-
kov in ohranjanja kulture (Berry, 1974, 1980, v Phinney in dr., 2006). Oba aspekta akul-
turacije sta medsebojno neodvisni dimenziji, ki pozicionirata štiri možne kombinacije od-
govorov na obe vprašanji oz. štiri vrste stališč do akulturacije (Berry, 2003).

Med pripadniki manjšin se stališča do akulturacije osredotočajo na vprašanji: a) Do
katere mere želijo imigranti imeti ali se izogniti stikom z drugimi skupinami v svojem no-
vem okolju? b) Do katere mere želijo ohraniti ali izgubiti značilnosti svoje kulture? Ko go-
vorimo o stališčih do akulturacije z gledišča imigrantov, govorimo o akulturacijskih priča-
kovanjih ali o multikulturni ideologiji. Z gledišča imigrantov so ta stališča naslednja: a) ko
posameznik ne želi vzdrževati svoje kulturne dediščine in išče vključevanje v širšo družbo,
s tem opredeli svoje stališče kot asimilacijo; b) ko posameznik želi vzdrževati svojo kultur-
no dediščino in ne želi imeti stikov s širšo družbo, to izraža stališče separacije; c) ko izraža
zanimanje za oboje, vzdrževanje svoje izvorne kulture in interakcije z drugimi skupinami,
izraža stališče integracije; posameznik vzdržuje stopnjo kulturne integritete, medtem ko
participira kot integralni del širše družbe; d) ko je malo interesa ali možnosti za ohranja-
nje kulturne integritete in hkrati malo interesa za stike z drugimi skupinami, je opredelje-
no stališče marginalizacije. Imigranti in druge narodnostne manjšine si ne izbirajo nujno
sami opredelitve teh stališč, ker so njihove izkušnje pogojene s pogoji v širši družbi. Npr.
integracijo lahko izberejo in jo uspešno izvajajo le, če je širša družba odprta in inkluzivna


   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76