Page 42 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 42
dstav o zaželenih (oz. družbeno dogovorjenih) načinih socialnega vedenja, vrednote-
nja dogodkov, oseb, institucij in družbenih odnosov.

Ta teorija poudarja, da je otrokov razvoj vedno situiran v določeno družbeno in soci-
alno nišo. Informacije o državah, narodih, narodnostnih skupinah in državnih skupinah
otrok pridobi iz vseh naslednjih potencialnih virov: starševski diskurz in prakse, neposre-
dni stiki s tujci in tujimi kraji, šolski kurikul in učbeniki, učiteljski diskurz in prakse, vr-
stniške skupine in prakse, vsebina predstav v masovnih medijih, internetu in drugi litera-
turi in vizualnem materialu, do katerega ima otrok dostop. Informacije, ki jih otrok prido-
bi iz teh virov so odvisne od njegovih lastnih kognitivnih in motivacijskih procesov. Raz-
vijajočega otroka teorija razume v okviru ekološke niše, ki se sama neprestano spreminja
med otrokovim odraščanjem, otrok pa v njej delno določa dostopna okolja, ki lahko nanj
vplivajo. Ta teorija je vsestranski in hkrati skop teoretski okvir, ki lahko zajame vse dose-
danje empirične izsledke o razvoju vednosti in prepričanj otrok o narodih in državah. Ima
tudi pomembno hevristično vrednost za generiranje temeljnih raziskav v prihodnje.

Narodnostna identiteta mladostnikov

V nadaljevanju predstavljamo izsledke študije med mladostniki v Sloveniji, o njihovi
narodnostni pripadnosti, stopnji identifikacije s svojo narodnostno skupino in stališči do
drugih socialnih skupin, narodnostnih, rasnih, socioekonomskih ter do otrok s posebni-
mi potrebami.

Samokategorizacija mladostnikov po narodnosti

Zanimalo nas je, katerim narodnostnim skupinam pripadajo sodelujoči mladostni-
ki. Odgovoriti so morali na odprto vprašanje (Katere narodnosti si?), ki je od njih zahte-
valo, da svojo narodnosti sami opredelijo. Mladostniki so se po narodnosti opredelili ve-
činoma kot Slovenci (83,9 % vseh; 72 % osnovnošolcev in 88,7 % srednješolcev). Ostali
mladostniki so se izrekli za Hrvate (1,8 %), Srbe (2,3 %), Bošnjake (5,5 %), Črnogorce (0,1
%), Makedonce (0,4 %), Albance (0,5 %), Madžare (0,8 %), Nemce (0,1 %), Turke (0,1 %),
Ruse (0,4 %); nekateri mladostniki so se opredelili po več narodnostih hkrati (3,9 %), ne-
kaj pa je bilo neopredeljenih (0,2 %). Vse mladostnike druge narodnosti kot slovenske smo
za nadaljnje analize združili v skupino Neslovenci (12,5 %). V skupino multiple narodno-
sti pa smo združili mladostnike, ki so poleg slovenske navedli še katero drugo narodnost
(3,4 %). Tiste mladostnike, ki svoje narodnosti niso opredelili, smo izključili iz nadaljnjih
analiz, s katerimi smo preučevali vlogo narodnostne pripadnosti na medosebne odnose in
stališča do pripadnikov drugih socialnih skupin.


   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47