Page 19 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 19
pogoje solidarnosti glede na socioekonomski položaj oseb, potrebnih pomoči. Dilemi je
sledilo več vprašanj odprtega tipa.
Vse uporabljene lestvice pri izbirnih tipih vprašanj smo konstruirali za namene te raz-
iskave. Predhodno smo preverili njihove merske značilnosti na manjšem pilotskem vzorcu
različno starih mladostnikov, ki so ustrezali starostim mladostnikov ciljne populacije raz-
iskave. V pilotnem preizkusu smo preverjali tudi težavnost razumevanja besedila postavk
in vprašanj, ki smo jih nato ustrezno preoblikovali. Tako so se končne različice vprašalni-
kov za učence osnovnih šol mestoma jezikovno razlikovale od vprašalnikov za dijake; vse-
bovale so enostavnejše izraze za vsebinsko enake koncepte, kot so bili navedeni dijakom.
Postopek
Izbrane šole iz vzorca smo pisno zaprosili za sodelovanje v raziskavi jeseni leta 2010.
V primeru odklonilnega odgovora smo k sodelovanju povabili drugo, nadomestno šolo iz
iste regije. Koordinatorje na šolah smo zaprosili, da izberejo po en oddelek 6. in 9. razre-
da v osnovnih šolah in en oddelek 3. letnika v srednjih šolah. Učencem in dijakom izbra-
nih oddelkov smo razdelili pisna vabila in soglasja staršev za sodelovanje v raziskavi. Ker
so nekateri starši mladoletnih oseb zavrnili sodelovanje, smo raziskavo izvedli v izbranih
oddelkih le med učenci in dijaki, ki so imeli podpisana soglasja staršev.
Izvedba raziskave na šolah je potekala v novembru in decembru leta 2010. Učenci in
dijaki so vprašalnike pisno izpolnjevali v razredu (večinoma med razredno uro), približno
30 minut, po predhodnih navodilih testatorjev (usposobljeni sodelavci PI), ki so v vsa-
kem oddelku skrbeli za enoten postopek izvedbe raziskave. Polovica učencev/dijakov v ra-
zredu je izpolnjevala vprašalnike A, polovica pa vprašalnike B (razdeljeni so bili izmenič-
no po sedežnem redu, vsakemu drugem učencu/dijaku). Vsi vprašalniki so bili izpolnje-
ni anonimno.
Vprašalnike za učitelje smo na šole poslali po pošti. Koordinatorji so jih razdelili v in-
dividualno izpolnjevanje vsem učiteljem izbranega oddelka na šoli. Izpolnjevanje vprašal-
nika je od učitelja zahtevalo 10-15 minut časa. Tudi učitelji so vprašalnike izpolnili anoni-
mno. Vse izpolnjene vprašalnike učiteljev so nam iz šol vrnili po pošti.
Vse odgovore izbirnega tipa iz vprašalnikov za učence/dijake in učitelje smo vnesli v
elektronske baze podatkov, ločeno za učitelje in učence/dijake. Tudi vse proste odgovore
smo dobesedno prepisali v elektronske baze. Na podlagi pridobljenih odgovorov na po-
samezna vprašanja smo oblikovali kodirno shemo za vsako vprašanje, ki je vsebovala vse-
binsko različne kategorije odgovorov. Nato smo odgovore vseh učencev in dijakov ustre-
zno kodirali po pripravljenih shemah. Četrtino odgovorov na vsako vprašanje smo kodi-
sledilo več vprašanj odprtega tipa.
Vse uporabljene lestvice pri izbirnih tipih vprašanj smo konstruirali za namene te raz-
iskave. Predhodno smo preverili njihove merske značilnosti na manjšem pilotskem vzorcu
različno starih mladostnikov, ki so ustrezali starostim mladostnikov ciljne populacije raz-
iskave. V pilotnem preizkusu smo preverjali tudi težavnost razumevanja besedila postavk
in vprašanj, ki smo jih nato ustrezno preoblikovali. Tako so se končne različice vprašalni-
kov za učence osnovnih šol mestoma jezikovno razlikovale od vprašalnikov za dijake; vse-
bovale so enostavnejše izraze za vsebinsko enake koncepte, kot so bili navedeni dijakom.
Postopek
Izbrane šole iz vzorca smo pisno zaprosili za sodelovanje v raziskavi jeseni leta 2010.
V primeru odklonilnega odgovora smo k sodelovanju povabili drugo, nadomestno šolo iz
iste regije. Koordinatorje na šolah smo zaprosili, da izberejo po en oddelek 6. in 9. razre-
da v osnovnih šolah in en oddelek 3. letnika v srednjih šolah. Učencem in dijakom izbra-
nih oddelkov smo razdelili pisna vabila in soglasja staršev za sodelovanje v raziskavi. Ker
so nekateri starši mladoletnih oseb zavrnili sodelovanje, smo raziskavo izvedli v izbranih
oddelkih le med učenci in dijaki, ki so imeli podpisana soglasja staršev.
Izvedba raziskave na šolah je potekala v novembru in decembru leta 2010. Učenci in
dijaki so vprašalnike pisno izpolnjevali v razredu (večinoma med razredno uro), približno
30 minut, po predhodnih navodilih testatorjev (usposobljeni sodelavci PI), ki so v vsa-
kem oddelku skrbeli za enoten postopek izvedbe raziskave. Polovica učencev/dijakov v ra-
zredu je izpolnjevala vprašalnike A, polovica pa vprašalnike B (razdeljeni so bili izmenič-
no po sedežnem redu, vsakemu drugem učencu/dijaku). Vsi vprašalniki so bili izpolnje-
ni anonimno.
Vprašalnike za učitelje smo na šole poslali po pošti. Koordinatorji so jih razdelili v in-
dividualno izpolnjevanje vsem učiteljem izbranega oddelka na šoli. Izpolnjevanje vprašal-
nika je od učitelja zahtevalo 10-15 minut časa. Tudi učitelji so vprašalnike izpolnili anoni-
mno. Vse izpolnjene vprašalnike učiteljev so nam iz šol vrnili po pošti.
Vse odgovore izbirnega tipa iz vprašalnikov za učence/dijake in učitelje smo vnesli v
elektronske baze podatkov, ločeno za učitelje in učence/dijake. Tudi vse proste odgovore
smo dobesedno prepisali v elektronske baze. Na podlagi pridobljenih odgovorov na po-
samezna vprašanja smo oblikovali kodirno shemo za vsako vprašanje, ki je vsebovala vse-
binsko različne kategorije odgovorov. Nato smo odgovore vseh učencev in dijakov ustre-
zno kodirali po pripravljenih shemah. Četrtino odgovorov na vsako vprašanje smo kodi-