Page 189 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 189
dbujanje multikulturalizma
med mladostniki skozi učenje
aktivnega državljanstva v šoli
Modificiranje predsodkov in diskriminacije
Mehanizem označevanja – označevanje razlik v vedenju – vodi do identifikacije sku-
pinskega članstva. Z distance je nemogoče spreminjati posameznikovo zaznavanje skupin-
skega članstva, z bližnjimi stiki pa lahko, kajti povečamo možnost za opažanje podobno-
sti med člani svoje in druge skupine (Fishbein, 2002). Če želimo zmanjšati predsodke, je
potrebno povečati zaznavanje podobnosti med skupinami in zmanjšati razlike med njimi.
Pri tem sodelujejo različni mehanizmi: s sprejemanjem avtoritete, povečanjem privlačno-
sti druge skupine in favoriziranjem lastne skupine (Fishbein, 2002).
Sprejemanje avtoritete lahko spremeni predsodke in diskriminacijo, če avtoritete pro-
movirajo spreminjanje stališč in vedenja članov svoje skupine in obsojajo predsodke in dis-
kriminacijo do drugih skupin.
Privlačnost druge skupine je lahko pomemben dejavnik v spreminjanju predsodkov in
diskriminacije (npr. oboževanje uspešnih atletov druge rase). Če te zaželene posamezni-
ke drugih skupin naredimo za izjeme, se medskupinski odnosi ne bodo spreminjali. Če
pa razširimo perspektivo skozi interakcije z različnimi člani druge skupine, ki so vodene s
strani avtoritete, potem lahko začnemo opažati pozitivne kvalitete v številnih članih dru-
ge skupine in lahko pridemo do zaznavanja sebe in drugih kot članov iste nadredne skupi-
ne. Na ta način se spreminja podoba drugega.
Favoriziranje svoje lastne skupine lahko postane dejavnik spreminjanja predsodkov in
diskriminacije, če druge zaznavamo kot člane svoje skupine. Npr. kooperativne dejavnosti
obeh skupin skupaj vodijo do zaznavanja iste nadredne skupine, v kateri smo vsi, mi in oni.
Drug način je strukturiranje interakcij tako, da usmerjajo zaznavanje podobnosti med čla-
ni obeh skupin. To lahko storijo avtoritete (v skupnosti, šoli). Ko je dosežena skupna iden-
med mladostniki skozi učenje
aktivnega državljanstva v šoli
Modificiranje predsodkov in diskriminacije
Mehanizem označevanja – označevanje razlik v vedenju – vodi do identifikacije sku-
pinskega članstva. Z distance je nemogoče spreminjati posameznikovo zaznavanje skupin-
skega članstva, z bližnjimi stiki pa lahko, kajti povečamo možnost za opažanje podobno-
sti med člani svoje in druge skupine (Fishbein, 2002). Če želimo zmanjšati predsodke, je
potrebno povečati zaznavanje podobnosti med skupinami in zmanjšati razlike med njimi.
Pri tem sodelujejo različni mehanizmi: s sprejemanjem avtoritete, povečanjem privlačno-
sti druge skupine in favoriziranjem lastne skupine (Fishbein, 2002).
Sprejemanje avtoritete lahko spremeni predsodke in diskriminacijo, če avtoritete pro-
movirajo spreminjanje stališč in vedenja članov svoje skupine in obsojajo predsodke in dis-
kriminacijo do drugih skupin.
Privlačnost druge skupine je lahko pomemben dejavnik v spreminjanju predsodkov in
diskriminacije (npr. oboževanje uspešnih atletov druge rase). Če te zaželene posamezni-
ke drugih skupin naredimo za izjeme, se medskupinski odnosi ne bodo spreminjali. Če
pa razširimo perspektivo skozi interakcije z različnimi člani druge skupine, ki so vodene s
strani avtoritete, potem lahko začnemo opažati pozitivne kvalitete v številnih članih dru-
ge skupine in lahko pridemo do zaznavanja sebe in drugih kot članov iste nadredne skupi-
ne. Na ta način se spreminja podoba drugega.
Favoriziranje svoje lastne skupine lahko postane dejavnik spreminjanja predsodkov in
diskriminacije, če druge zaznavamo kot člane svoje skupine. Npr. kooperativne dejavnosti
obeh skupin skupaj vodijo do zaznavanja iste nadredne skupine, v kateri smo vsi, mi in oni.
Drug način je strukturiranje interakcij tako, da usmerjajo zaznavanje podobnosti med čla-
ni obeh skupin. To lahko storijo avtoritete (v skupnosti, šoli). Ko je dosežena skupna iden-