Page 138 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 138
ga pa so najpogostejše pri dijakih tehničnih smeri, v primerjavi z dijaki drugih smeri
srednjih šol. Na podlagi teh samoocen mladostnikov lahko sklepamo, da imajo gimnazij-
ci bolje razvite komunikacijske kompetence za argumentirano soočanje mnenj v dialogu.
Statistično značilne razlike pa so se pokazale v odzivanju v situacijah nestrinjanja med
dekleti in fanti ( χ =2 31,02; p=0,000; V = 0,192). Dekleta so pogosteje kot fantje iz-
(3,843)
brale zase lasten način odzivanja tisti, ko pozorno poslušajo sogovornika do konca in sprej-
mejo njegovo mnenje, če je bolj utemeljeno (45 % deklet in 37 % fantov) ali mnenje dru-
gega skušajo zavrniti (41,7 % deklet in 34,4 % fantov). Fantje pa so pogosteje od deklet iz-
brali druga dva načina odzivanja na kontroverze, tistega, ko drugemu pustijo povedati do
konca in se ne odzovejo (16,3 % fantov in 8,6 % deklet) ali drugega prekinejo in mu ne pu-
stijo povedati do konca (12,2 % fantov in 4,7 % deklet). Fantje se torej pogosteje od deklet
odzivajo z ignoriranjem in prekinitvijo dialoga, čeprav sta tudi zanje, tako kot za dekleta,
druga dva načina, ko dialog nadaljujejo in skušajo argumentirano zavrniti stališče druge-
ga in so slednjega pripravljeni tudi sprejeti, če ima drugi boljše argumente. Vendar so de-
kleta pogosteje pripravljena na argumentiran dialog. Na podlagi samoocen mladostnikov
lahko sklepamo, da ima več deklet kot fantov razvitejše komunikacijske kompetence za ar-
gumentirano soočenje mnenj in reševanje konfliktov v dialogu.
Zaznavanje elitistične kulture šole se statistično značilno razlikuje med učenci/dijaki z
različnim načinom reševanja medosebnih konfliktov (ANOVA: F(3,835) = 17,44; p = 0,000).
Zaznana stopnja elitistične kulture šole je: a) najmanjša, kadar učenci v primeru konflikta od-
reagirajo tako, da sogovornika pozorno poslušajo do konca in sprejmejo njegovo mnenje, če je
bolje utemeljeno (M = 8,44; SD = 2,356), b) nekoliko večja, kadar sogovornika pozorno po-
slušajo do konca, nato pa skušajo njegovo mnenje zavrniti (M = 8,61; SD = 2,224), c) še ve-
čja, kadar pustijo, da sogovornik pove do konca, a se ne odzovejo (M = 9,01; SD = 2,207), d)
največja pa, kadar sogovornika prekinejo in mu ne pustijo povedati do konca (M = 10,58; SD
= 2,494). Bonferronijev post-hoc test je pokazal, da se zaznavanje elitistične kulture značilno
razlikuje v skupini učencev, ki težave rešuje s prekinitvijo sogovornika, od drugih treh sku-
pin učencev: skupine, ki težave rešuje tako, da sogovorniku pusti, da pove do konca in se ne
odzove (p = 0,000), skupine, ki sogovornika posluša do konca in nato skuša zavrniti njegovo
mnenje (p = 0,000) in skupine, ki sogovornika pozorno posluša do konca in sprejme njego-
vo mnenje, če je bolje utemeljeno od lastnega (p = 0,000). Splošna dinamika medosebnih od-
nosov na šoli, s poudarjenim razlikovanjem in tekmovanjem med učenci/dijaki, se povezuje
z njihovim preferenčnim načinom odzivanja na kontroverze, spodbuja ignoriranje in preki-
nitve dialoga. Normativno okolje šole je torej pomemben dejavnik oblikovanja komunikacij-
skih kompetenc, ki spodbuja oz. zavira argumentirano soočanje mnenj v dialogu.
srednjih šol. Na podlagi teh samoocen mladostnikov lahko sklepamo, da imajo gimnazij-
ci bolje razvite komunikacijske kompetence za argumentirano soočanje mnenj v dialogu.
Statistično značilne razlike pa so se pokazale v odzivanju v situacijah nestrinjanja med
dekleti in fanti ( χ =2 31,02; p=0,000; V = 0,192). Dekleta so pogosteje kot fantje iz-
(3,843)
brale zase lasten način odzivanja tisti, ko pozorno poslušajo sogovornika do konca in sprej-
mejo njegovo mnenje, če je bolj utemeljeno (45 % deklet in 37 % fantov) ali mnenje dru-
gega skušajo zavrniti (41,7 % deklet in 34,4 % fantov). Fantje pa so pogosteje od deklet iz-
brali druga dva načina odzivanja na kontroverze, tistega, ko drugemu pustijo povedati do
konca in se ne odzovejo (16,3 % fantov in 8,6 % deklet) ali drugega prekinejo in mu ne pu-
stijo povedati do konca (12,2 % fantov in 4,7 % deklet). Fantje se torej pogosteje od deklet
odzivajo z ignoriranjem in prekinitvijo dialoga, čeprav sta tudi zanje, tako kot za dekleta,
druga dva načina, ko dialog nadaljujejo in skušajo argumentirano zavrniti stališče druge-
ga in so slednjega pripravljeni tudi sprejeti, če ima drugi boljše argumente. Vendar so de-
kleta pogosteje pripravljena na argumentiran dialog. Na podlagi samoocen mladostnikov
lahko sklepamo, da ima več deklet kot fantov razvitejše komunikacijske kompetence za ar-
gumentirano soočenje mnenj in reševanje konfliktov v dialogu.
Zaznavanje elitistične kulture šole se statistično značilno razlikuje med učenci/dijaki z
različnim načinom reševanja medosebnih konfliktov (ANOVA: F(3,835) = 17,44; p = 0,000).
Zaznana stopnja elitistične kulture šole je: a) najmanjša, kadar učenci v primeru konflikta od-
reagirajo tako, da sogovornika pozorno poslušajo do konca in sprejmejo njegovo mnenje, če je
bolje utemeljeno (M = 8,44; SD = 2,356), b) nekoliko večja, kadar sogovornika pozorno po-
slušajo do konca, nato pa skušajo njegovo mnenje zavrniti (M = 8,61; SD = 2,224), c) še ve-
čja, kadar pustijo, da sogovornik pove do konca, a se ne odzovejo (M = 9,01; SD = 2,207), d)
največja pa, kadar sogovornika prekinejo in mu ne pustijo povedati do konca (M = 10,58; SD
= 2,494). Bonferronijev post-hoc test je pokazal, da se zaznavanje elitistične kulture značilno
razlikuje v skupini učencev, ki težave rešuje s prekinitvijo sogovornika, od drugih treh sku-
pin učencev: skupine, ki težave rešuje tako, da sogovorniku pusti, da pove do konca in se ne
odzove (p = 0,000), skupine, ki sogovornika posluša do konca in nato skuša zavrniti njegovo
mnenje (p = 0,000) in skupine, ki sogovornika pozorno posluša do konca in sprejme njego-
vo mnenje, če je bolje utemeljeno od lastnega (p = 0,000). Splošna dinamika medosebnih od-
nosov na šoli, s poudarjenim razlikovanjem in tekmovanjem med učenci/dijaki, se povezuje
z njihovim preferenčnim načinom odzivanja na kontroverze, spodbuja ignoriranje in preki-
nitve dialoga. Normativno okolje šole je torej pomemben dejavnik oblikovanja komunikacij-
skih kompetenc, ki spodbuja oz. zavira argumentirano soočanje mnenj v dialogu.