Page 133 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 133
Osnovnošolci in dijaki so se med seboj statistično značilno razlikovali v navedbi tem

javnih diskusij v šoli ( χ =2 14,33; p=,001; V = ,143). Oboji so najpogosteje navajali in-
(2,697)
dividualne teme (69,2 %) in redkeje zgolj socialne (10,5 %) kot obe vrsti; socialne in indi-

vidualne (20,4 %). Osnovnošolci so pogosteje od dijakov navedli individualno problema-

tiko za temo javnih diskusij v šoli (79,7 % osnovnošolcev, 65 % dijakov). Dijaki so pogo-

steje navajali socialno problematiko ali obe vrsti problemov za temo javnih diskusij na šoli:

socialne teme je navedlo 7 % osnovnošolcev in 12 % dijakov, obe vrsti tem pa 13 % osnov-

nošolcev in 23 % dijakov.

Mladostniki treh starostnih skupin so se statistično značilno razlikovali v navedbi

tem javnih diskusij v šoli ( χ =2 16,41; p=,003; V = ,152). V vseh starostnih skupinah je
(4,697)
večina mladostnikov predlagala individualno problematiko za temo javnih diskusij v šoli,

vendar se je njihov delež z naraščajočo starostjo zmanjševal (83,5 % šestošolcev, 76 % de-

vetošolcev in 65 % dijakov). Razlike med mladostniki so se pokazale v deležih tistih, ki so

navajali socialno problematiko ali obe vrsti tematik za obravnavo v javnih diskusijah na

šoli: s starostjo narašča delež socialnih tematik (4 % šestošolcev, 10 % devetošolcev in 12

% dijakov) in navajanje obeh vrst tematik (12 % šestošolcev, 14 % devetošolcev in 23 % di-

jakov). To kaže, da so prevladujoče teme starostno povezane in se, vsaj delno, prekrivajo z

razvojnimi nalogami mladostnikov. Mlajši mladostniki so bolj osredotočeni na medoseb-

no problematiko, kajti najprej si oblikujejo lastno identiteto na področju medosebnih od-

nosov s prijatelji in vrstniki. Kasneje v mladostništvu si opredelijo identiteto na področju

spolnosti in partnerstva (te teme prevladujejo pri dijakih na področju individualnih pro-

blemov, ki naj bi jih obravnavali v diskusijah v šoli). V poznem mladostništvu se začnejo

zanimati tudi za širša družbena vprašanja, socialno pravičnost, kulturo, vrednotne prefe-

rence ipd., ko si opredeljujejo lastni svetovni nazor in politično identiteto.

Deleži predlaganih vrst tem javnih diskusij v šoli so se statistično značilno razlikova-

li med spoloma ( χ =2 18,61; p=,000; V = ,163). Fantje so pogosteje od deklet navajali
(2,697)
individualne problematike (77 % fantov in 63 % deklet). Dekleta so pogosteje od fantov

navedla obe vrsti problemov za temo javnih diskusij v šoli (26 % deklet in 13 % fantov).

Ta podatek si lahko pojasnimo s siceršnjo večjo naklonjenostjo javnim diskusijam na šoli

med dekleti kot med fanti, ki so tako navedle tudi večje število raznovrstnih problemov, o

katerih bi lahko razpravljali v šoli.

Povzetek

Javne diskusije v šoli podpira večina mladostnikov, vendar več osnovnošolcev kot sre-
dnješolcev. Utemeljijo jih z boljšimi možnostmi za reševanje problemov, krepitvijo sku-


   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138