Page 115 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 115
Slika 17: Zaznavanje razredne klime med učitelji v osnovni in srednji šoli (nižja vrednost
predstavlja višjo stopnjo sodelovalnosti in tekmovalnosti v razredu).
Pri učiteljih v osnovni šoli se zaznavanje tekmovalne razredne klime nizko negativ-
no povezuje z zaznavanjem kulture šole po komponenti odzivnosti na kršitve norm (r =
-0,325; p = 0,000). Tudi pri profesorjih se druga komponenta razredne klime, zaznavanje
tekmovalnosti v razredu nizko negativno povezuje z zaznavanjem odzivnosti na kršitve
norm na šoli (r = -0,303; p = 0,000), in enako tudi z zaznavanjem participacije učencev na
šoli (r = -0,199; p = 0,006). Poleg tega se pri profesorjih v srednji šoli zaznavanje sodelo-
valne razredne klime povezuje z zaznavanjem participacije učencev na šoli, in sicer nizko
pozitivno (r = 0,279; p = 0,000) in prav tako z zaznavanjem odzivnosti na kršitve norm
na šoli (r = 0,293; p = 0,000). Na šolah, kjer so močnejša prizadevanja za oblikovanje par-
ticipativne šolske skupnosti, so tudi učenci in dijaki v razredih medsebojno bolj povezani,
bolj sodelovalno in manj tekmovalno naravnani.
Zaznavanje razredne klime pri učencih
Učenci so na 5-stopenjski lestvici ocenjevali, kako pogosto so s sošolci in sošolkami v ra-
zredu v določenih medosebnih odnosih, opisanih s šestimi trditvami. Analiza glavnih kom-
ponent je pokazala ustreznost enokomponentne rešitve, ki pojasni 45,6 % delež skupne vari-
ance vseh šestih postavk (njihova nasičenost: h2 = [0,51; 0,80]). Eno od postavk smo vredno-
tili obrnjeno (oznaka –O). Notranja zanesljivost lestvice je zmerno visoka (α = 0,74).
predstavlja višjo stopnjo sodelovalnosti in tekmovalnosti v razredu).
Pri učiteljih v osnovni šoli se zaznavanje tekmovalne razredne klime nizko negativ-
no povezuje z zaznavanjem kulture šole po komponenti odzivnosti na kršitve norm (r =
-0,325; p = 0,000). Tudi pri profesorjih se druga komponenta razredne klime, zaznavanje
tekmovalnosti v razredu nizko negativno povezuje z zaznavanjem odzivnosti na kršitve
norm na šoli (r = -0,303; p = 0,000), in enako tudi z zaznavanjem participacije učencev na
šoli (r = -0,199; p = 0,006). Poleg tega se pri profesorjih v srednji šoli zaznavanje sodelo-
valne razredne klime povezuje z zaznavanjem participacije učencev na šoli, in sicer nizko
pozitivno (r = 0,279; p = 0,000) in prav tako z zaznavanjem odzivnosti na kršitve norm
na šoli (r = 0,293; p = 0,000). Na šolah, kjer so močnejša prizadevanja za oblikovanje par-
ticipativne šolske skupnosti, so tudi učenci in dijaki v razredih medsebojno bolj povezani,
bolj sodelovalno in manj tekmovalno naravnani.
Zaznavanje razredne klime pri učencih
Učenci so na 5-stopenjski lestvici ocenjevali, kako pogosto so s sošolci in sošolkami v ra-
zredu v določenih medosebnih odnosih, opisanih s šestimi trditvami. Analiza glavnih kom-
ponent je pokazala ustreznost enokomponentne rešitve, ki pojasni 45,6 % delež skupne vari-
ance vseh šestih postavk (njihova nasičenost: h2 = [0,51; 0,80]). Eno od postavk smo vredno-
tili obrnjeno (oznaka –O). Notranja zanesljivost lestvice je zmerno visoka (α = 0,74).