Page 110 - Alenka Gril in Asja Videčnik, Oblikovanje državljanske identitete mladih v šoli, Digitalna knjižnica, Documenta 3
P. 110
ultati kažejo, da so najbolj dosledni pri uveljavljanju pravil in norm medosebnega vedenja
učitelji jezikovnih predmetov v osnovnih šolah, najmanj pa športni učitelji.
Slika 15: Zaznavanje kulture šole med učitelji v osnovnih in srednjih šolah (nižja vrednost
predstavlja višjo stopnjo participacije učencev in odzivnosti na kršitve norm v šoli).
V osnovni šoli se kultura šole ne povezuje s stališči učiteljev do razvijanja spretnosti ak-
tivnega državljanstva v šoli. Stališča profesorjev v srednji šoli do razvijanja aktivnega drža-
vljanstva v šoli pa se nizko pozitivno povezujejo z zaznavanjem kulture šole. Profesorji, ki
so bolj naklonjeni razvijanju spretnosti aktivnega državljanstva v šoli, prihajajo iz šol z viš-
jo stopnjo participacije učencev na šoli (r = 0,255; p = 0,000) in višjo stopnjo odzivnosti
na kršitve norm (r = 0,191; p = 0,005). Ta rezultat kaže na to, da je na srednjih šolah par-
ticipativna kultura šole podprta tudi z načelno naklonjenostjo profesorjev do spodbujanja
mladih k aktivnemu državljanstvu v šoli oz. da se stališča do vključevanja dijakov v dejav-
nosti šole in participativna praksa vsaj delno vzajemno sooblikujeta.
Zaznavanje kulture šole med učenci
Tudi učenci in dijaki so poročali o svojem zaznavanju kulture šole. Učenci/dijaki so
na 5-stopenjski lestvici ocenjevali pogostost različnih oblik vključevanja učencev in učite-
ljev v šoli, opisanega z desetimi trditvami. Analiza glavnih komponent je pokazala ustre-
znost dvokomponentne strukture, ki pojasni 48,6 % delež skupne variance (rotirali smo ju
po metodi Varimax): prva komponenta ustrezno pojasni sovariiranje šestih postavk (nji-
učitelji jezikovnih predmetov v osnovnih šolah, najmanj pa športni učitelji.
Slika 15: Zaznavanje kulture šole med učitelji v osnovnih in srednjih šolah (nižja vrednost
predstavlja višjo stopnjo participacije učencev in odzivnosti na kršitve norm v šoli).
V osnovni šoli se kultura šole ne povezuje s stališči učiteljev do razvijanja spretnosti ak-
tivnega državljanstva v šoli. Stališča profesorjev v srednji šoli do razvijanja aktivnega drža-
vljanstva v šoli pa se nizko pozitivno povezujejo z zaznavanjem kulture šole. Profesorji, ki
so bolj naklonjeni razvijanju spretnosti aktivnega državljanstva v šoli, prihajajo iz šol z viš-
jo stopnjo participacije učencev na šoli (r = 0,255; p = 0,000) in višjo stopnjo odzivnosti
na kršitve norm (r = 0,191; p = 0,005). Ta rezultat kaže na to, da je na srednjih šolah par-
ticipativna kultura šole podprta tudi z načelno naklonjenostjo profesorjev do spodbujanja
mladih k aktivnemu državljanstvu v šoli oz. da se stališča do vključevanja dijakov v dejav-
nosti šole in participativna praksa vsaj delno vzajemno sooblikujeta.
Zaznavanje kulture šole med učenci
Tudi učenci in dijaki so poročali o svojem zaznavanju kulture šole. Učenci/dijaki so
na 5-stopenjski lestvici ocenjevali pogostost različnih oblik vključevanja učencev in učite-
ljev v šoli, opisanega z desetimi trditvami. Analiza glavnih komponent je pokazala ustre-
znost dvokomponentne strukture, ki pojasni 48,6 % delež skupne variance (rotirali smo ju
po metodi Varimax): prva komponenta ustrezno pojasni sovariiranje šestih postavk (nji-