Page 62 - Janja Žmavc, Vloga in pomen jezika v državljanski vzgoji, Komunikacijska kompetenca kot nujna sestavina odgovornega državljanstva, Digitalna knjižnica, Documenta 2
P. 62
ela 1: Pojmovni slovar IDD in retorično-argumentativni elementi.
Pojem Potencialni retorično-argumentativni
elementi (implicitno nakazani)
Kritična analiza – poznavanje retorične mreže (inventio, dispositio, elocutio,
V procesu kritične analize je treba učenca memoria, actio)
spodbujati in mu pomagati pri razvijanju in uporabi spre- – argumentacija (osnovni elementi argumentativnega po-
tnosti kritičnega mišljenja. stopka)
Med slednje štejemo spretnosti raziskovanja, razlaganja, – evalvacija argumentacije (dobri in slabi argumenti)
predstavitve in premisleka. Predpostavljajo izoblikovanje la- – razumevanje kontroverze
stnega mnenja, njegovega izražanja in po možnosti njego-
vega ponovnega preverjanja. Kritična analiza presega
preprosto razlago in predpostavlja zahtevnejše preučevanje pro-
blemov. /…/
(Kalčina in Sardoč, 2005: 20–21; poudarki J. Ž.)
Afektivni rezultati – razumevanje kontroverze
/…/ V izobraževanju za demokratično državljanstvo se – retorična/komunikacijska situacija
posebna pozornost posveča vrednotam, ki utemeljujejo – poznavanje retorične mreže (inventio, dispositio, elocutio,
idejo demokracije in človekovih pravic. Le-te vključujejo: memoria, actio)
spoznavanje in spoštovanje samega sebe in drugih, sposobnost po- – argumentacija (osnovni elementi argumentativnega po-
slušanja in reševanje sporov na miroljuben način. (ibid.: 25; po- stopka)
udarki J. Ž.) – evalvacija argumentacije (dobri in slabi argumenti)
Konkretni rezultati – razumevanje kontroverze
/…/ V okviru izobraževanja za demokratično državljan- – retorična/komunikacijska situacija
stvo je splošno sprejeto, da so znanje, drža in vrednote po- – poznavanje retorične mreže (inventio, dispositio, elocutio,
membne šele v vsakdanjem osebnem in družbenem ži- memoria, actio)
vljenju in da se kažejo v konkretnih zmožnostih, kot so: – argumentacija (osnovni elementi argumentativnega po-
zmožnost za skupno življenje in delo, sodelovanje in dajanje stopka)
skupnih pobud, zmožnost za nenasilno urejanje sporov in sodelo- – evalvacija argumentacije (dobri in slabi argumenti)
vanje pri javnih razpravah. (ibid.: 26; poudarki J. Ž.)
Participacija – retorika in argumentacija kot temeljni veščini partici-
/…/ Izobraževanje za demokratično državljanstvo torej pacije
vključuje ponujanje priložnosti za participacijo in razvija-
nje spretnosti ter odpravljanje ovir pri njenem udejanjanju.
(ibid.: 27; poudarki J. Ž.)
Pojem Potencialni retorično-argumentativni
elementi (implicitno nakazani)
Kritična analiza – poznavanje retorične mreže (inventio, dispositio, elocutio,
V procesu kritične analize je treba učenca memoria, actio)
spodbujati in mu pomagati pri razvijanju in uporabi spre- – argumentacija (osnovni elementi argumentativnega po-
tnosti kritičnega mišljenja. stopka)
Med slednje štejemo spretnosti raziskovanja, razlaganja, – evalvacija argumentacije (dobri in slabi argumenti)
predstavitve in premisleka. Predpostavljajo izoblikovanje la- – razumevanje kontroverze
stnega mnenja, njegovega izražanja in po možnosti njego-
vega ponovnega preverjanja. Kritična analiza presega
preprosto razlago in predpostavlja zahtevnejše preučevanje pro-
blemov. /…/
(Kalčina in Sardoč, 2005: 20–21; poudarki J. Ž.)
Afektivni rezultati – razumevanje kontroverze
/…/ V izobraževanju za demokratično državljanstvo se – retorična/komunikacijska situacija
posebna pozornost posveča vrednotam, ki utemeljujejo – poznavanje retorične mreže (inventio, dispositio, elocutio,
idejo demokracije in človekovih pravic. Le-te vključujejo: memoria, actio)
spoznavanje in spoštovanje samega sebe in drugih, sposobnost po- – argumentacija (osnovni elementi argumentativnega po-
slušanja in reševanje sporov na miroljuben način. (ibid.: 25; po- stopka)
udarki J. Ž.) – evalvacija argumentacije (dobri in slabi argumenti)
Konkretni rezultati – razumevanje kontroverze
/…/ V okviru izobraževanja za demokratično državljan- – retorična/komunikacijska situacija
stvo je splošno sprejeto, da so znanje, drža in vrednote po- – poznavanje retorične mreže (inventio, dispositio, elocutio,
membne šele v vsakdanjem osebnem in družbenem ži- memoria, actio)
vljenju in da se kažejo v konkretnih zmožnostih, kot so: – argumentacija (osnovni elementi argumentativnega po-
zmožnost za skupno življenje in delo, sodelovanje in dajanje stopka)
skupnih pobud, zmožnost za nenasilno urejanje sporov in sodelo- – evalvacija argumentacije (dobri in slabi argumenti)
vanje pri javnih razpravah. (ibid.: 26; poudarki J. Ž.)
Participacija – retorika in argumentacija kot temeljni veščini partici-
/…/ Izobraževanje za demokratično državljanstvo torej pacije
vključuje ponujanje priložnosti za participacijo in razvija-
nje spretnosti ter odpravljanje ovir pri njenem udejanjanju.
(ibid.: 27; poudarki J. Ž.)