Page 65 - Janja Žmavc, Vloga in pomen jezika v državljanski vzgoji, Komunikacijska kompetenca kot nujna sestavina odgovornega državljanstva, Digitalna knjižnica, Documenta 2
P. 65
razumevanje in sporočanje v skupnosti
Cilji Predlagane vsebine Pojmi
– Spoznavajo pomen, ki ga ima spora- Sporazumevanje in demokracija. Diskri- enakopravnost v sporazumevanju,
zumevanje za demokracijo. minacija v sporazumevanju demokratično, nedemokratično
(po spolu, narodnosti, veri, socialnem sporazumevanje; diskriminacija,
– Prepoznavajo manipulacije in zlorabe položaju). predsodek,
v sporazumevanju. Predsodki, pristranske sodbe. stereotip, pristranska
Pomen razumnega sodba
– Razvijajo sposobnost za prepo- sporazumevanja v skupnostih z razno-
znavanje predsodkov in posploše- vrstno (heterogeno) sestavo socialno, medkulturno sporazumevanje
nih sodb. etnično, versko.
Govorica učencev. sleng, žargon; oblika
– Spoznavajo, da je sporazumevanje Mladostniški sleng. in vsebina sporazumevanja;
najpomembnejše sredstvo za razreševa- Vulgarnost v sporazumevanju. sporazumevalni
nje konfliktov. Kritičen odnos do vulgarnosti. slog; vulgarnost
Razprava (diskusija): cilj, priprava nanjo,
– Razvijajo sposobnost razlikovanja pravila razpravljanja, način razprava (diskusija),
med obliko in vsebino sporazumevanja. izvedbe. Kaj lahko z njo dosežemo?
Razprava v razredu, na šoli, med vr- pravila razpravljanja,
– Razvijajo sposobnost za razpravljanje stniki, v družini, v soseski.
(diskutiranje) in spoznavajo vlogo, ki jo Razprava med državljani (slovenske) javna razprava
ima razprava v državljanski skupnosti. države.
Načela sporazumevanja: izrekati resnico, načela sporazumevanja,
– Spoznavajo, da sta etični biti iskren, kratek, jasen in vljuden. stališče, glediščna
vidik in učinkovitost sporazumevanja te- Razumeti sogovornika – postavljati se v točka
sno povezana. njegovo glediščno točko.
– Prepoznavajo manipulacijo. Usposa- Prepričevanje v sporazumevanju. manipulacija, etična dilema,
prepričevalna (retorična) veščina
bljajo se za razreševanje etičnih dilem, Zloraba prepričevalne veščine.
ki nastajajo v sporazumevanju. Etična razsežnost sporazumevanja. Pri-
krivanje resnice – v izjemnih primerih
upravičeno?
Vživljanje v čustva in potrebe sogovor-
nika.
Iz preglednice lahko zelo jasno razberemo retorično-argumentativne principe, katerih
ubeseditev kaže, da izhajajo iz teorije argumentacije in klasične retorične teorije in se na-
vezujejo na sledeče pojme in koncepte:
− retorika in argumentacija kot temeljni veščini javnega (demokratičnega) udejstvovanja;
− retorična/komunikacijska situacija;
− kontroverza;
Cilji Predlagane vsebine Pojmi
– Spoznavajo pomen, ki ga ima spora- Sporazumevanje in demokracija. Diskri- enakopravnost v sporazumevanju,
zumevanje za demokracijo. minacija v sporazumevanju demokratično, nedemokratično
(po spolu, narodnosti, veri, socialnem sporazumevanje; diskriminacija,
– Prepoznavajo manipulacije in zlorabe položaju). predsodek,
v sporazumevanju. Predsodki, pristranske sodbe. stereotip, pristranska
Pomen razumnega sodba
– Razvijajo sposobnost za prepo- sporazumevanja v skupnostih z razno-
znavanje predsodkov in posploše- vrstno (heterogeno) sestavo socialno, medkulturno sporazumevanje
nih sodb. etnično, versko.
Govorica učencev. sleng, žargon; oblika
– Spoznavajo, da je sporazumevanje Mladostniški sleng. in vsebina sporazumevanja;
najpomembnejše sredstvo za razreševa- Vulgarnost v sporazumevanju. sporazumevalni
nje konfliktov. Kritičen odnos do vulgarnosti. slog; vulgarnost
Razprava (diskusija): cilj, priprava nanjo,
– Razvijajo sposobnost razlikovanja pravila razpravljanja, način razprava (diskusija),
med obliko in vsebino sporazumevanja. izvedbe. Kaj lahko z njo dosežemo?
Razprava v razredu, na šoli, med vr- pravila razpravljanja,
– Razvijajo sposobnost za razpravljanje stniki, v družini, v soseski.
(diskutiranje) in spoznavajo vlogo, ki jo Razprava med državljani (slovenske) javna razprava
ima razprava v državljanski skupnosti. države.
Načela sporazumevanja: izrekati resnico, načela sporazumevanja,
– Spoznavajo, da sta etični biti iskren, kratek, jasen in vljuden. stališče, glediščna
vidik in učinkovitost sporazumevanja te- Razumeti sogovornika – postavljati se v točka
sno povezana. njegovo glediščno točko.
– Prepoznavajo manipulacijo. Usposa- Prepričevanje v sporazumevanju. manipulacija, etična dilema,
prepričevalna (retorična) veščina
bljajo se za razreševanje etičnih dilem, Zloraba prepričevalne veščine.
ki nastajajo v sporazumevanju. Etična razsežnost sporazumevanja. Pri-
krivanje resnice – v izjemnih primerih
upravičeno?
Vživljanje v čustva in potrebe sogovor-
nika.
Iz preglednice lahko zelo jasno razberemo retorično-argumentativne principe, katerih
ubeseditev kaže, da izhajajo iz teorije argumentacije in klasične retorične teorije in se na-
vezujejo na sledeče pojme in koncepte:
− retorika in argumentacija kot temeljni veščini javnega (demokratičnega) udejstvovanja;
− retorična/komunikacijska situacija;
− kontroverza;