Page 30 - Janja Žmavc, Vloga in pomen jezika v državljanski vzgoji, Komunikacijska kompetenca kot nujna sestavina odgovornega državljanstva, Digitalna knjižnica, Documenta 2
P. 30
zbirnostjo. Sicer gre za obvezni izbirni predmet, kar z drugimi besedami pomeni, da ga
v okviru seznama izbirnih predmetov mora ponuditi vsaka slovenska osnovna šola. Toda
zaradi prevladujočega nerazumevanja in nepoznavanja področja ter deloma tudi zaradi
nezmožnosti rednega usposabljanja učiteljev, predmet še ni zaživel v polni obliki. Zato se
ga drži sloves predmeta, ki ga učenci redko izberejo. To je na prvi pogled mogoče razbra-
ti tudi iz raziskave, ki jo je o izbirnih predmetih za šolsko leto 2005/2006 opravil Zavod
za šolstvo RS (Zajc, 2007).2 Rezultati namreč kažejo, da je bila v šolskem letu 2005/2006
retorika ponujena 243 krat, izbrana pa v 37 primerih, kar jo uvršča v skupino predmetov,
ki so bili ponujeni več kot 50 razredom, izbrani pa so bili najmanjkrat oziroma manj kot v
20 odstotkih. Sem spadajo še predmeti, kot so verstva in etika, literarni klub, matematič-
ne delavnice, logika, kaj nam govorijo umetnine, okoljska vzgoja in informacijsko opismenje-
vanje. Prav tako je med izbirnimi predmeti, ki so ponujeni že več let zaporedoma, a niso
bili izbrani, retorika dosegla slabe rezultate: »Največkrat je bil naveden predmet verstvo
in etika (VE) in sicer 177 krat oziroma navedlo ga je 69,69 odstotka ravnateljev, sledi mu
predmet retorika (RET) z 105 navedbami oziroma 41,34 odstotki« (ibid.: 9). Ker so se
podatki ujemali s ponudbo in izbiro v šolskem letu 2005/2006, so v raziskavi sklepali, da
je »razmerje med ponudbo in izbiro izbirnih predmetov v šolskem letu 2005/2006 odraz
večletnega stanja« (ibid.: 9). Toda z metodološkega vidika se zdi problematično, da so v
raziskavi zanemarjena zlasti okoliščine, ki smo jih omenili že zgoraj in ki po našem mne-
nju predstavljajo enega pomembnejših dejavnikov, ki vplivajo na število osnovnih šol, kjer
se retorika poučuje. S tem posledično vplivajo tako na razumevanje dejanskih razmer na
področju problematike izbirnih predmetov kot tudi na širšo družbeno podobo predmeta
retorika v smislu relevantnosti njenega poučevanja. Ta raziskava namreč v ničemer in ni-
kjer ne upošteva pomembnega dejstva, da je retorika (kakor tudi verstva in etika) obvezni
izbirni predmet in jo po Zakonu o osnovni šoli mora ponuditi vsaka osnovna šola, ne glede
na to, ali je s predmetom seznanjena, ali ga je ustrezno predstavila učencem in staršem in
ali ima ustrezno izobražen kader za poučevanje retorike. Prav to izhodišče je ključno za ce-
lovito interpretacijo navedenih podatkov, saj ti ne odražajo dejanskega položaja obveznih
izbirnih predmetov. Kajti očitno je, da bo retorika na visokem mestu, če merimo zgolj, ko-
likokrat je bila ponujena in kolikokrat izbrana, ne pa tudi, zakaj ni bila izbrana – ponu-
diti jo namreč mora vsaka slovenska osnovna šola, medtem ko je izbrati ni treba učencem
na vsaki šoli. Prav tako je predmet retorika edini predmet v seznamu izbirnih predmetov,

2 Projekt se je imenoval Analiza izvajanja izbirnih predmetov in predlogi za pripravo koncepta izbirnih predmetov, končno po-
ročilo je dosegljivo na spletni strani: http://www.zrss.si/pdf/_Izbirni%20predmeti%20februar%2007.pdf.


   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35