Page 43 - Gregor Pobežin, Rimski zgodovinar in pripovedno besedilo, Pripovedno žarišče v Salustijevih monografijah, Dissertationes 16
P. 43
Naratološka izhodišča 
kako je nekaj pripovedovano. Povedano drugače ima lahko torej ena in ista
zgodba več različic pripovedi.

Fabulo neke historične pripovedi moramo razdeliti na objekte, tj. rea-
lije, kot so denimo historične osebe, lokacije, okoliščine ipd., ter na dogaja-
nja med katera sodijo bodisi dejanja posameznih oseb bodisi dogodki kot
taki; to dvoje tvori, kot smo že povedali, preprost skelet, ki je zgolj historič-
na sekvenca dejanj in dogodkov v prostoru in času. Zgodba te sekvence ne
ohranja nujno, pač pa je lahko znotraj zgodbe tako kronološko kot tudi pro-
storsko zaporedje bistveno spremenjeno.

Shema, ki bo za našo analizo najprimernejša, bo torej:

Čeprav je torej jasno, da je pripovedovanje povezano s pripovedjo in
da pravzaprav ne more biti pripovedi brez pripovedovanja, bomo podob-
no kot M. Bal pripovedovanje obravnavali izključno kot zunanji dejavnik,
torej kot postopek, ki ni del pripovedne strukture, temveč je slednja pred-
met pripovedovanja.

Na tem mestu si moramo dovoliti medklic o vprašljivosti kategorije, ki
jo Genette označuje z izrazom zgodba oz. M. Bal z izrazom fabula. Če na-
mreč pristanemo na trditev, da se je naratologija razvila zlasti ob preuče-
vanju fikcijskih besedil,21 se moramo vprašati, koliko je o zgodbi oz. fabu-
li oziroma o jasni razliki med tema dvema kategorijama sploh smiselno go-
voriti. Na besedilno analizo lahko v smislu dihotomne delitve besedila gle-
damo kot na vrsto semiotičnih plasti, v kateri vsaka raven predstavlja rezul-
tat aplikacije vrste različnih transformacijskih pravil na prejšnjo oziroma
nižjo raven. Bralec je v tem smislu k besedilu prisiljen pristopiti, če se lah-
ko tako izrazimo, z arheološko metodo: besedilo je fiksna pomenska masa
pripovednih plasti, iz katere mora šele (re)konstruirati zgodbo,22 iz zgodbe
pa – če tako hoče – nato še fabulo, in sicer tako, da iz zgodbe odstrani vse
transformacijske agente, ki so fabulo spremenili v zgodbo.

21 T. Rood, n. d., 9.
22 T. A. Schmitz, Modern Literary Theory and Ancient Texts. An Introduction, Oxford 2007, 44.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48