Page 26 - Gregor Pobežin, Rimski zgodovinar in pripovedno besedilo, Pripovedno žarišče v Salustijevih monografijah, Dissertationes 16
P. 26
 Rimski zgodovinar in pripovedno besedilo
τύχη –, je zreduciran na moment nepredvidljivega;57 dejstvo, da se posame-
zniki odločajo, kot se in da so te njihove odločitve uspešne, je merilo nji-
hove γνώμη – virtus. Salustijev odnos do posameznikove religije je zelo po-
doben Tukididovemu; religije sicer ne zavrača, saj v idealizirani obravnavi
starejše rimske zgodovine posebej omenja, da so bili rimski predniki reli-
giosissumi mortales (C. 12.3), ki so bili in suppliciis deorum magnifici (9.2),
vendar se v njegovi obravnavi Marijevega pretiranega zanašanja na bogove
(Iug. 90.1) kaže podobna zadržana kritika kot pri Tukididu. Med razpra-
vo v senatu Katon ml. med svojim govorom izreče pomembno misel: res so
bogovi tisti, ki so v preteklosti Rim obvarovali pred pogubo. Toda v času
krize, kot je Katilinova zarota, molitve niso za rabo, koristi le trezen raz-
mislek: non votis neque suppliciis muliebribus auxilia deorum parantur; vi-
gilando, agundo, bene consulendo prospere omnia cedunt (C. 52.29). Odnos
do nadnaravnega elementa fortuna se zdi pri Salustiju bolj zapleten; v trdi-
tvi sed profecto fortuna in omni re dominatur (C. 8.1), ki se v podobni vlogi
ponovi še kasneje (C. 10.1), moramo, tako se zdi, razumeti kot pomembno
silo, ki veliki meri nadomešča bogove.58 Kljub temu fortuna nastopa tudi
kot priložnost za posameznika – to je razvidno iz Katilinovega govora (C.
20.14). Najpomembnejša pa je za razumevanje Salustijevega odnosa do te
sile trditev, da je fortuna nekaj, česar dovršen, kreposten človek ne potrebu-
je: (animus) qui ubi ad gloriam virtutis via grassatur, abunde pollens poten-
sque et clarus est neque fortuna eget ... (Iug. 1.3).
Podobno kot Tukidid tudi Salustij v svojem delu uporablja govore, če-
prav se ne v Katilinovi zaroti ne v Jugurtinski vojni v prologu o svojem me-
todološkem pristopu k obravnavani snovi ni izrekel enako jasno kot Tuki-
did v 22. pogl. 1. knjige, v katerem že vnaprej pojasnjuje perečo problema-
tiko uvajanja govorov v samo pripoved. Salustij se zateka k istim pripove-
dnim sredstvom kot Tukidid: več kot zgovoren primer je pasus iz Jugurtin-
ske vojne, ko Jugurta prvič zapušča Rim, se ozre in izreče besede: urbem ve-
nalem et mature perituram si emptorem invenerit! (Iug. 35,10)59 Primer je
podoben kot kratek pogovor dveh anonimnih vojakov v Tukididovi Pelo-
poneški vojni (4,40,2).
Tukidid je sicer v obravnavi historične snovi dosti bolj sistematičen in
kronologiji posveča veliko pozornost, medtem ko je Salustij pri obravnavi
zlasti starejše zgodovine precej nenatančen, kar se pokaže predvsem v idea-
lizaciji starejše republike v Katilinovi zaroti (C.6.1–13.5),60 podobno tudi v
57 T. F. Scanlon, n. d., 40.
58 T. F. Scanlon, n. d., 44.
59 »O podkupljivo mesto, ki bo prav kmalu propadlo, če bo našlo kupca!«
60 Gl. analizo poglavja »Bellum Catilinae«, podpogl. »Razširjeni prolog 6.1–13.5«.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31