Page 90 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 90
 Kako so Evropejci odkrili neznane dežele ...

zredu tovrstna tematika namreč sovpada s predpisano snovjo zgodovinske-
ga obdobja 15. do 19. stoletja, obenem so zgodovinski dogodki in procesi
predstavljeni na kompleksnejši način (tj. način obravnave temelji na prika-
zovanju vzrokov, motivov, posledic).

Odlomek prikazuje dogodke in procese »evropske kolonizacije« iz izra-
zito evrocentrične perspektive in v zrcalu odkritih in osvojenih dežel na eni
strani lahko razberemo, da je »Evropa« predstavljena kot nosilka civiliza-
cijskega, tehnološkega in kulturnega razvoja, ki ponovno odkriva in osva-
ja »nove« dežele.

Slednje so sicer imele razvito kulturo, a prikazovanje superiornosti
evropske kulture se, denimo, lepo pokaže zlasti na ravni izbora jezikovnih
sredstev, kot je

– raba kvalifikatorjev ‚tudi‘ in ‚celo‘ (v kontekstu razvitosti ne-evrop-
skih kultur), 75

– opisovanje ne-evropskih območij s pridevniki ‚neznani‘ in ‚skrivno-
stni‘76 ter

– raba glagolov ‚osvajati‘ in ‚odkrivati‘, ki sta kot pojma rabljena v pozi-
tivnem smislu, problematični so le njuni vzroki in posledice.

Podobo superiorne »Evrope« obenem krepijo emocionalni prikazi ome-
njenih vzrokov in posledic »evropskih odkritij in osvajanj« (npr.‘pohlep‘,
‚širjenje krščanstva‘, ‚katastrofalne posledice‘,‘ uničenje kultur‘,‘ množič-
no izumiranje‘), pri čemer ne gre zanemariti, da je pozitivna reprezentacija
Evrope kljub temu postavljena v ospredje. Kajti uvodoma je kot »ena naj-
pomembnejših posledic« prikazana »pragmatična« izmenjava rastlinskih
in živalskih vrst, prav tako zaključuje zgornji odlomek opis Evrope v konte-
kstu »prijetnejših« posledic ( je … spoznala tudi nove užitke; … se je zelo hi-
tro uveljavila kava, vse bolj priljubljen pa je postajal kakav).

Za primerjavo navedimo odlomek iz učbenika za DVE, ki za razliko od
zgornjih dveh primerov proces »evropske kolonializacije« skuša kritično

 Tukaj moramo omeniti opis »evropske in afriške zgodovine«, ki ga najdemo v istem učbeniku
(prav tam: 22) in kjer je utemeljitev, zakaj je afriška zgodovina primerljiva z evropsko, formuli-
rana okrog kvalifikatorja ‚tudi‘. Takšna ubeseditev skuša pokazati le na primerljivost z vidika
evrocentrične perspektive in »afriški zgodovini« v izhodišču odreka neodvisen obstoj:
(33)
V Evropi je bilo dolgo časa razširjeno mnenje, da je afriška zgodovina skromna in da ni primerljiva
z evropsko ali azijsko. A tak pogled je bil zmoten. Tudi v Afriki so namreč že od antičnih časov ob-
stajale države, ena najmogočnejših v svetovni zgodovini je le bila egiptovska, ta pa je močno vplivala
tudi na kraljestva južno od Sahare.

 Posebnost omenjenega učbenika so tudi naslovi, ki vsebujejo izraze skrivnostnosti in oddalje-
nosti (npr. Potovanje v skrivnostne kraje Afrike; Potovanje v skrivnostne kraje Azije).
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95