Page 58 - Janja Žmavc in Igor Ž. Žagar, Kako so Evropejci odkrili neznane dežele in se spoznali z novimi ljudstvi, Evropa v slovenskih osnovnošolskih učbenikih, Dissertationes 14
P. 58
 Kako so Evropejci odkrili neznane dežele ...

nikih. Gre namreč za enega najpogosteje uporabljenih opisov Evrope, saj je
izhodiščno pojmovanje Evrope prostorsko, bodisi da gre za pojmovanja v
okviru geografskih (tj. absolutnih) ali geopolitičnih (tj. spremenljivih) pro-
storskih razmerij.36

Vsi izbrani učbeniki za zgodovino odražajo »evrocentričen« prostorski
pogled na svet.37 Evropske prostorske reference so morda še nekoliko bolj
eksplicitno izražene v novejših učbenikih, kar je posledica že večkrat ome-
njene posodobitve učnega načrta, ki »evropsko zgodovino« opredeljuje-
jo kot enega pomembnejših učnih ciljev.38 A dejstvo, da »Evropa« določa
pogled na svet, samo po sebi ni toliko presenetljivo in problematično, če iz-
hajamo iz predpostavke, da gre lahko za perspektivo, kjer Evropo kot deik-
tično središče določa:

– izjaviteljev prostor, ko avtor/avtorji dogodke in procese implicitno ali
eksplicitno predstavljajo s stališča pojmovanja Evrope kot prostora, v ka-
terem se sami »fizično nahajajo« ali »vanj sodijo«. Tak je primer opisa
Evrope kot geopolitične entitete, ki se je oblikovala v Parizu (to je referenč-
na prostorska točka) in kamor avtorji učbenika postavljajo tudi Jugoslavijo:

 Glej opombo 10. O previdnosti pri rabi formulacije ‚absolutna prostorska razmerja‘ glej Ver-
schueren, 2000: 146–147.

 Podobno stališče najdemo tudi učbenikih za DVE in geografijo. Vsebine, ki jih obravnavajo
učbeniki za DVE, so v kontekst »evropskega prostora« postavljene zlasti v novejših materia-
lih, čeprav je nekaj tovrstnih primerov mogoče najti tudi v starejših učbenikih. Navajamo pri-
mer rabe v novejšem materialu za pouk DVE, kjer je koncept človekovih pravic predstavljen
skozi »evropski prostorski pogled«, ki ga lahko razberemo iz rabe prostorske reference na sa-
mem začetku besedila, kjer je eksplicirana le Evropa (v Evropi), medtem ko so ostale geopoli-
tične entitete vsebovane v posplošeni formulaciji (drugod po svetu):
(9)
»Vsakdo je najprej človek:
V Evropi in drugod po svetu so posamezniki in skupine uporabljali vojsko, policijo in sodstvo – torej sred-
stva oblasti – za izvajanje zločinov nad svojimi sodržavljani. Ob koncu Druge svetovne vojne je člove-
štvo spoznalo, da se mora zaščititi pred zlorabami državne oblasti. Organizacija združenih narodov je
sprejela Splošno deklaracijo o pravicah človeka.« (Černič Istenič idr., 1999: 15; poudarila J. Ž.)
V primeru geografije se morda na prvi pogled zdi, da učbeniki, ki obravnavajo, denimo, Ame-
riko ali Azijo, ne odražajo evrocentričnega stališča. A to ne drži, saj so ne-evropske geograf-
ske in geopolitične entitete vedno vsaj uvodoma (če ne tudi v nadaljevanju prikaza) predsta-
vljene primerjalno glede na Evropo. Oglejmo si tak primer:
(10)
»V Kanadi, ki je tako velika kot Evropa, je skoro vse prebivalstvo naseljeno v 200 do 300 km širokem,
toda 5000 km dolgem pasu ob južni meji med obema oceanoma. Zato in zaradi skoro praznih po-
krajin na severu, ki imajo veliko rud in lesa in prek katerih vodijo najkrajše poti v Evropo in Azijo, je
dobro prometno omrežje zanjo posebno pomembno.« (Kranjec et al, 1985: 158; poudarila J. Ž.)

 Glej opombo 54.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63