Page 160 - Primož Krašovec in Igor Ž. Žagar, Evropa med socializmom in neoliberalizmom, Evropa v slovenskih medijih, Dissertationes 12
P. 160
 Evropa med socializmom in neoliberalizmom

neupravičene in lažne, ter da bi morala zapustiti skupni ideološki horizont
–, zato je potrebno, da bi bil antagonistični dialog, katerega namen je uni-
čenje ene izmed obeh perspektiv, sploh mogoč, uvoziti element od zunaj –
in ta element je Evropa.25 Mit socializma tako predstavlja skupno zalogo
referenčne vednosti, odreja osnovno strukturo tega ideološkega dialoga in
mu postavlja meje, medtem ko je Evropa uvoženi zunanji posredovalni ele-
ment, ki ga omogoča. Omogoča ga na dva osnovna načina – kot element
razlikovanja (delitve na demokratični Zahod in socialistični Vzhod) in kot
element povezovanja, spajanja (Evropa obenem označuje oziroma zgošča
tisto, kar je skupno tako Zahodu in Vzhodu – antifašistični boj med drugo
svetovno vojno in povojno ureditev, ki temelji na ideji miru).

Evropa in delitev na Vzhod in Zahod
Evropa se v poročanju o okupaciji Češkoslovaške redko pojavlja sama,
skoraj vselej je v konjunkciji z vrednoto miru26 (evropski mir), ki izvira iz
antifašizma oziroma povojne ureditve Evrope. Tako se retroaktivno vzpo-
stavlja poseben diskurzivni prostor, v katerem je mogoče pisati zgodovino,
osredotočeno na omenjeni dve osnovni vrednoti. V tej perspektivi je dru-
ga svetovna vojna ključni dogodek, povojni mir pa ključni proces v zgo-
dovini tako skonstruirane Evrope. Takšna Evropa je nujen pogoje diskur-
zivne konstrukcije demokratičnega socializma, kar je sintagma, ki ozna-
čuje tako pozitivno vsebino jugoslovanske in češkoslovaške »poti v socia-
lizem« (ljudska demokracija) kot njuno razliko od sovjetskega, avtoritar-
nega modela socializma. Če sledimo Foucaultu27 bi bila jugoslovanska in
češkoslovaška politika leta ’68 ravno poskus spajanja zgodovinske in eko-
nomske racionalnosti socializma z liberalno racionalnostjo vladanja – za
razliko od sovjetskega socializma, ki se je pripenjal na racionalnost vlada-
nja policijske države. Takrat prevladujoča ideološka delitev geografskega
prostora Evrope je bila, po liniji družbene ureditve, delitev na socialistični
Vzhod in kapitalistični Zahod. Konstrukcija Evrope antifašizma in miru
je bila, v jugoslovanskem ideološkem kontekstu, način kako preseči to de-
litev in biti obenem del obojega – Zahoda (demokratični) in Vzhoda (soci-
alizem). Strategija preseganja delitve Vzhod – Zahod je bila sklicevanje na

 Da bi preverili ali je uvoz zunanjega posredovalnega elementa nujen pojav ob krizah velikih
mitov ali le specifičen način, s katerim se je znotraj mita socializma v specifični zgodovinski
situaciji leta 1968 ideološko artikulirala takratna kriza, bi bilo potrebno več raziskav. Zato
bomo zaenkrat uvoz zunanjega posredovalnega elementa obravnavali kot poseben primer.

 »/P/retnja stabilnosti in miru v Evropi«, »zaščita evropskega miru« (Delo, 21. 8., p.p.i., 1),
»usoda miru v Evropi« (Dnevnik, 22. 8., 2), »s tem sta ogrožena mir in varnost v Evropi«
(Dnevnik, 23. 8., 2) itn.

 M. Foucault, n. m.
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165