Page 95 - Valerija Vendramin in Renata Šribar, Spoli, seksualnost in nasilje skozi nove medije, Digitalna knjižnica, Dissertationes 11
P. 95
Problematika porna in drugih konstrukcij sprege seksa in nasilja ... 

Temeljne opredelitve

Dominantni (mainstream) pornožanr tolmačiva v okviru družbene-
ga statusa in vlog spolov ter imanentnega razmerja moči, ki je hierarhič-
no in razvidno iz skrepenelih pasivnih in aktivnih tradicionalnih ženskih
in moških pozicij (MacKinnon, 1993: 24; Itzin, 2001a: 70). Tudi psiho-
analitsko feministična interpretacija pogleda v pornoseksualnih razmer-
jih je v tem paradigmatskem okviru (Brown, 1981). Ženska pasivna pozici-
ja, v »feminizmu in psihoanalizi« artikulirana kot »biti falos«, in moška
aktivna pozicija, koncipirana s sintagmo »imeti falos«, se v pornu udeja-
njata že v sami pojavnosti žanra, v njegovi konzumpcijski razsežnosti (telo
pornoakterke in »moški« pogled, tudi v redkejših primerih, ko je porno-
konzumentka ženska). V dveh prevladujočih, najširše diseminiranih pod-
žanrih, »mehkem« pornu in porno chicu, so akterke pretežno ženske, mo-
ški pa večinsko sestavljajo ciljno skupino. »Biti falos« je, kot nakazano, na
ta način preveden v pornografsko pozicijo biti gledana, »imeti falos« pa v
pozicijo gledati. Nasilje je v tem razmerju lahko povsem nezaznavno, redu-
cirano na posedovanje skozi pogled (prim. Strehovec, 2007: 184) in iner-
tnost ali celo neizogibnost položaja, na katerem je ženska akterka konstru-
irana v prepuščenosti poizvedujočemu, preiskujočemu, oblastnemu pogle-
du. Naj poudariva, da gre za pozicije, ki niso nujno povezane z moškimi
in ženskimi utelešenji. Če je ženska tista, ki s pogledom meri pornotelo,
to lahko počne v dveh funkcijah: v funkciji aktivne ženske, ki spreobrača
spolno vlogo v spolnosti (na primer »butch« v nekaterih lezbičnih razmer-
jih, ki se neposredno referirajo na heteroseksualno matrico), ali pa v funk-
ciji »feminilne«, »prave« ženske, ki ugiba o svoji vlogi tako, da se gleda
skozi »moške« oči. Tu je vsekakor treba tudi pripomniti, da javno mnenje
in tudi mnogo strokovnih diskurzov ne loči med ženskimi in moškimi po-
zicijami/vlogami in utelešenimi ženskami in moškimi. V aktualnem tre-
nutku je to razvidno predvsem v neznanstveni javni obravnavi možnosti
homoseksualnega in lezbičnega starševstva. Materinska vloga je poistove-
tena z ženskami, očetovska z moškimi.

Predstavljeno izhodišče za razumevanje pornorelacij in z njimi utrjujo-
čih se tradicionalnih vlog spolov je smotrno umestiti v širši okvir kulture,
kjer neposredno vstopanje v nekakšen nov modus delovanja ali sprejema-
nja ni možno. Možna ni niti parodija bivanjskega principa porabniške od-
tujenosti kot dominantnega modusa življenja; želja po novem (tudi novih
artefaktih) se udejanja le še kot pastiš, ponovitev, kjer je preseganje oziro-
ma nadgradnja zgolj navidezna (Jameson, 2001: 24–25). V teh pogojih ni
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100